ΣΧΗΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΕ
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ
Π Ε Ι Θ Ω
ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ - ΕΠΑΓΩΓΙΚΟΣ -
ΑΝΑΛΟΓΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
· ΟΡΙΣΜΟΙ : …………………….
· ΠΑΡΑΛΟΓΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ : μπορεί να είναι εξωτερικά
έγκυροι και αληθείς , αλλά
μπορεί παραβαίνουν τους κανόνες
του ορθού λόγου .
( από άγνοια ή συνειδητά =
σόφισμα ) .
π.χ το νερό σταματάει τη δίψα
η θάλασσα είναι νερό
Αρα η θάλασσα σταματάει τη δίψα
· παράδειγμα αναλογικού συλλογισμού
π.χ στο παλιό μου σχολείο
υπάρχει κλειστό Γυμναστήριο
Στο διπλανό σχολείο επίσης
υπάρχει
Στο σχολείο του φίλου μου ,
επίσης
Αρα και στο νέο μου σχολείο θα
υπάρχει γυμναστήριο
· Αναλογικός ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΌΣ : καταλήγει σε μερικό /
πιθανολογικό συμπέρασμα
· ΕΠΑΓΩΓΗ : εκφέρεται
με 3 ΜΕΘΟΔΟΥΣ : γενίκευση / αίτιο-αποτέλεσμα/ αναλογία (2)
ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ : Ολοι οι Γάλλοι
είναι αγενείς / Στο περσινό μου ταξίδι στο Παρίσι ένας Γάλλος
τελωνειακός μου φέρθηκε
αγενέστατα .
ΑΝΑΛΟΓΙΑ :
Η Αναλογία μπορεί να είναι
μεταφορική και κυριολεκτική
Η μεταφορική Αναλογία δεν
οδηγεί σε τέλεια επαγωγή .
π.χ Το ποδόσφαιρο είναι σαν τη
ζωή ( μεταφορική )
Σύγκριση ενός δικαστή με τον
Πόντιο Πιλάτο ( κυριολεκτική )
ΑΙΤΙΟ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ : Μελέτησα
πιο πολύ από τους άλλους
Αρα θα πάρω πιο καλό βαθμό από
όλους .
· ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΠΑΡΑΓΩΓΗ , έστω και αν
ξεκινάμε από ένα ΑΙΤΙΟ
Όμως το αίτιο αυτό θα έχει
γενική ισχύ και θα οδηγεί σε επί μέρους συμπέρασμα .
π.χ. στην κοινωνία κυριαρχεί
ΕΝΑ αρνητικό πρότυπο : Υπερισχύει το ΕΓΩ του ΕΜΕΙΣ .
Έτσι οι άνθρωποι γίνονται
φιλοχρήματοι , δεν συμμετέχουν στα κοινά ,οδηγούνται στη βία
· Υπάρχει περίπτωση να έχουμε ΠΑΡΑΓΩΓΗ , έστω και αν έχουμε
ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ .
Όμως η γενίκευση θα στηρίζεται
σε βέβαια δεδομένα.
π.χ Όλοι οι ορθόδοξοι ιερείς
φορούν στη λειτουργία ράσα
Άρα και ο πατήρ Γεώργιος , που
είναι ορθόδοξος , φοράει στη λειτουργία ράσα .
· Να εξηγηθεί ΠΌΤΕ Η Γενίκευση και το αίτιο - αποτέλεσμα
αντιστοιχούν στην Επαγωγή :
Α .όταν από ΕΙΔΙΚΕΣ θέσεις
οδηγούμαστε σε μία Γενική
Β . όταν από μία ΓΕΝΙΚΗ αλλά
ΠΙΘΑΝΗ / ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΗ θέση οδηγούμαστε σε μία ΕΙΔΙΚΗ
π.χ σύμφωνα με την εμπειρία μου
, όλες οι γυναίκες πολιτικοί στηρίζουν τις γυναίκες
Αρα , είναι πιθανό , και η Μ .
, που είναι γυναίκα υποψήφιος , να στηρίξει τις γυναίκες .
ΕΧΟΥΜΕ ΕΠΑΓΩΓΗ : γιατί η γενική
θέση ξεκινάει από προσωπική (ειδική ) έρευνα ….
Θα είχαμε ΠΑΡΑΓΩΓΗ , αν
λέγαμε : όλες οι γυναίκες πολιτικοί στηρίζουν τις γυναίκες
άρα και η Μ……… θα στηρίξει τις
γυναίκες …..
· ΠΡΟΣΟΧΗ : μπορεί στο κείμενο το αίτιο να ακολουθεί / να
έπεται .Ομως εμάς μας ενδιαφέρει
όχι τι προηγείται στο κείμενο ,
αλλά τι προηγείται στην πραγματικότητα.
Π.χ στο παράδειγμα με την
αγένεια των Γάλλων , το αίτιο στο κείμενο είναι μετά το γενικό
συμπέρασμα . Η λογική σειρά
όμως είναι : επειδή ο Γάλλος τελωνειακός φέρθηκε με
αγένεια (ΕΙΔΙΚΗ ), βγήκε το
συμπέρασμα ότι όλοι οι Γάλλοι είναι αγενείς ( ΓΕΝΙΚΗ)
· Αυτό βέβαια ισχύει μόνο σε έναν συρρικνωμένο συλλογισμό /
σε μία παράγραφο , όπου δεν
έχουμε μέθοδο ανάλυσης ,
αλλά προκείμενες και συμπέρασμα.
Αν έχουμε μεγάλο κείμενο , τότε
δεν εξετάζουμε τι προηγείται χρονικά .
Αν το αίτιο/ τα αίτια
προηγούνται , έχουμε Επαγωγή ( αν είναι Ειδικό / Ειδικά αίτια )
Αν προηγούνται τα Γενικά αίτια
, έχουμε Παραγωγή……
Αν τα Ειδικά αίτια έπονται ,
έχουμε Παραγωγή ( προηγείται η Γενική θέση )
ΤΕΛΕΙΑ - ΑΤΕΛΗΣ ΕΠΑΓΩΓΗ
1. Τέλεια επαγωγή : ( προκείμενες πλήρως / λογικά αποδεκτές
και αποδεκτό/σίγουρο συμπέρασμα )
2. Ατελής επαγωγή : όταν έστω και μία ειδική προκείμενη δεν
είναι πλήρης/αποδεκτή και έτσι έχουμε ατελές /πιθανό / όχι απόλυτα βέβαιο
συμπέρασμα
Η ατελής επαγωγή είναι
ΠΑΡΑΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΤΙ ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΤΕΛΗ -
ΤΕΛΕΙΑ ΕΠΑΓΩΓΗ : σελ. 23 ( 1-10 ) : Γ Λυκείου
· ΑΝ ΈΧΟΥΜΕ ΑΝΑΛΟΓΙΑ :
αν είναι μεταφορική , είναι
ΑΤΕΛΗΣ ( η ζωή είναι σαν το ποδόσφαιρο )
αν είναι κυριολεκτική : είναι
ΤΕΛΕΙΑ , αν ανάμεσα στα συγκρινόμενα οι ομοιότητες είναι επαρκείς
και σχετικές με το θέμα , αν η
σύγκριση δεν ξεπερνάει τα επιτρεπόμενα λογικά όρια .
· ΑΝ ΕΧΟΥΜΕ ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ :
αν η γενίκευση είναι επιτρεπτή
/ αν στηρίζεται σε επαρκή στοιχεία , είναι ΤΕΛΕΙΑ.
· ΑΝ ΕΧΟΥΜΕ ΑΙΤΙΟ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
έχουμε ΤΕΛΕΙΑ : αν η αιτία
είναι αναγκαία και επαρκής : θερμοκρασία 100 και κανονικές συνθήκες
έχουμε ΑΤΕΛΗ : αν η αιτία είναι
αναγκαία αλλά όχι επαρκής :
π.χ το κρύο - χιόνι : το κρύο
δεν αρκεί για να χιονίσει ( όμως είναι αναγκαίο )
έχουμε ΑΤΕΛΗ : αν η αιτία είναι
επαρκής , αλλά όχι αναγκαία
π.χ κάπνισμα - καρκίνος : το
κάπνισμα μπορεί να τον προκαλέσει , αλλά δεν είναι αναγκαίο….
ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ
· Μέσα που συνήθως χρησιμοποιούνται : χιούμορ , ειρωνεία , παραστατική περιγραφή ,δραματική
αφήγηση
Οταν ξεπερνάμε τα λογικά όρια
οδηγούμαστε στην ΚΙΝΔΥΝΟΛΟΓΙΑ.
Οταν ξεπερνάμε τα όρια του
χιούμορ και της ειρωνίας : ο πομπός υφίσταται αρνητικές συνέπειες .
ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΣΤΟ ΗΘΟΣ : πομπού ,
δέκτη , αντιπάλου … : 35 , 57 ( Γ. Λ
)
· Ο ΠΟΜΠΟΣ προσπαθεί να κερδίσει την εκτίμηση του ΔΕΚΤΗ (
π.χ δικαστή ) :
α. χρησιμοποιώντας πειστικά
επιχειρήματα / δείχνοντας ότι κατέχει την υπόθεση
β. επικαλούμενος ιδέες /θέσεις
/ αποσπάσματα ΑΥΘΕΝΤΙΩΝ( ΚΙΝΔΥΝΟΣ )
γ. κάνοντας επίθεση στο ήθος
του αντίπαλου/ στην ιδιωτική του ζωή ….
δ. αναφερόμενος στα δικά του
προσόντα………
ε. κολακεύοντας τον δέκτη -
ακροατή , αναγνώστη ……
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
· προδιαγραφές του διαφημιστικού μηνύματος : να ελκύει
………….
· ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ / ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ
χρήση όλων των επικλήσεων : κυρίως του συναισθήματος
· ΤΕΧΝΙΚΕΣ / ΜΕΣΑ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ
συνειρμός ιδεών ( η πιο όμορφη ξανθιά : διαφήμιση μπύρας
)
λανθάνων αξιολογικός χαρακτηρισμός ( , αμάξι Ρενώ γιατί
δεν είμαστε όλοι ίσοι )
ΟΙ 3 επικλήσεις
· ΜΟΡΦΕΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΥ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ( μπορεί να συνδυάζονται )
Α. με διάλογο - μονόλογο
β. με αφήγηση
γ. με άμεσο τρόπο
δ. με επεξήγηση της εικόνας
ε. με επιχειρήματα
στ. με ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ
ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ (
εξάσκηση από σχολικό βιβλίο και σελ 72 - 79 Ζ )
επανάληψη λέξης για έμφαση(
ξυρίζεσαι μαλακά , μαλακά , μαλακά : μιλάει ο παπαγάλος )
πολυσημία λέξης( Μινιόν)
φωνολογική επανάληψη ( αμάξι
Χόντα - προσόντα)
υποκοριστικά /ανατολίτικες
ονομασίες / αποσιωπητικά ….
δεικτική αντωνυμία (αυτό )
παραδοξολογίες ( τα φουντούνια
έχουν διπλό διαφορικό , αντέχουν στην ανηφόρα..)
νεολογισμοί ( αφρότερος αφρός )
φράσεις που θυμίζουν παροιμίες
( κοντά στο νου και κρέμα)
ταύτιση ποιότητας προιόντος με
δεδομένες αξίες ( χρυσό φιλμ της Κόντακ )
ονομασία προιόντος με
φωνολογική απόκλιση ( dicas . Tα
dicas σας παπούτσια )
επίκληση όρων της επιστήμης (
π.χ σχετικά με την τερηδόνα…)
αδόκητη ανατροπή των προσδοκιών
του δέκτη ( θα την κρεμάσω : εννοεί τη ναφθαλίνη )
χρήση ρητορικών ερωτήσεων / με
υπονοούμενα : είδες η ΔΕΗ ;
ΛΑΝΘΑΝΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΟΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ : οι έξυπνοι οδηγούν Ρενώ .
ΑΛΛΑ ΤΕΧΝΑΣΜΑΤΑ / ΜΕΣΑ της
διαφήμισης
Εντονα χρώματα / μαρτυρίες
ειδικών-αυθεντίας / λιτότητα μηνύματος για αμεσότητα /ηχητικές φράσεις / β
ενικό για οικειότητα / αφήγηση για συγκίνηση ……
· ΑΘΕΜΙΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ έχουμε: εξάσκηση σελ 42 Γ. Λ - κείμενα Β , Γ
α) όταν το διαφημιστικό μήνυμα
ασκεί υποσυνείδητη επίδραση στο άτομο ,
γιατί παρακάμπτει τους
αμυντικούς μηχανισμούς της συνείδησης.
Το ερέθισμα της διαφήμισης δεν
ξεπερνάει τον ΟΥΔΟ , δηλαδή το ελάχιστο (χρονικό)όριο που απαιτείται για να
γίνει αντιληπτό , από τη συνείδηση , το ερέθισμα αυτό .
Ετσι δεχόμαστε παθητικά αυτό το
ερέθισμα……..
β). όταν η διαφήμιση καλλιεργεί
αισθήματα φόβου , πανικού , ώστε να γίνει ευάλωτος ο δέκτης
και να ενδιαφερθεί για το
διαφημιζόμενο προιόν .
γ.) όταν διεγείρονται τα
ανθρώπινα ένστικτα , εκμεταλλεύονται την άγνοια του παιδιού και άλλων αδύναμων
ομάδων , όταν αναπαράγονται κοινωνικά στερεότυπα - ασθενές φύλο ,…..
δ. )όταν αποδίδονται στον
διαφημίζοντα ιδιότητες που δεν έχει π.χ όταν ένας ηθοποιός διαφημίζει ,
παίζοντας το ρόλο του γιατρού , μία οδοντόκρεμα ….
ε ) όταν γίνεται εκμετάλλευση
των αξιών : ειρήνης , αγάπης , ……
( Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ( δ ) ΕΊΝΑΙ ΚΑΙ
ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ )
Η ΠΕΙΘΩ ΣΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΛΟΓΟ : 61 ( Γ . Λ )
· χρήση επικλήσεων στη λογική και στο συναίσθημα
· όταν ξεπερνάει τα όρια : έχουμε παραπλάνηση
/προπαγάνδα .
ΜΕΣΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ: κολακεία,
λαικισμός , κινδυνολογία , συνθήματα
2. ΜΟΡΦΗΣ : ασύνδετος λόγος ,
περιγραφή , αρηματικός λόγος , πολυσύνδετο …
πρώτο ενικό / πρώτο πληθυντικό
πρόσωπο……..
Γενικά: ποιητική γλώσσα ….
Η πειθώ στον επιστημονικό
λόγο
· βασικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου :
· ερμηνευτικός , αποδεικτικός , περιγραφικός , με οικείο ή
ψυχρό επιστημονικό ύφος ή εκλαϊκευμένο , όταν στοχεύει στη διδακτική χρήση του
.
· ΜΕΣΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ : τεκμηριωμένο επιχείρημα /
λογική αλληλουχία
αναφορική λειτουργία γλώσσας
αποδεικτικός , ερμηνευτικός ,
περιγραφικός λόγος
· ΜΕΘΟΔΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ/ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ :
ορισμός - διευκρίνηση
προϋποθέσεις
διαίρεση ιστορική αναφορά
αιτιολόγηση μαρτυρία
αποτέλεσμα - σκοπός αξιολόγηση
αντίθεση συμπέρασμα
ερώτημα - απάντηση
σημείωση : σε κάθε κείμενο
υπάρχουν μερικές από τις παραπάνω μεθόδους .
Με τις παραπάνω μεθόδους
πετυχαίνεται η ΣΥΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ του
κειμένου
· ΠΕΡΙΛΗΨΗ : 217ΒΛ , 215 Β.Λ
α. δικές μας εκφράσεις ( εκτός
από τις στερεότυπες που δεν αντικαθίστανται )
β. δεν σχολιάζουμε τις θέσεις
του κειμένου
γ. αντιστοιχεί στο 1/3 του
κειμένου
δ. εμπεριέχει όλα τα
διαφορετικά επιχειρήματα του κειμένου
ε. τα τεκμήρια συνοπτικά (
παραδείγματα ,…..)
στ. η συνοπτική περίληψη με
πλαγιότιτλους
ζ. Γράφουμε φράσεις συνοχής : «στο
κείμενο αυτό ο συγγραφέας » , «παράλληλα» , «αναφέρει»
«προτρέπει» , «θεωρεί ότι»
……………
ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΕΡΙΚΩΝ ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΝ
ΘΕΜΑΤΩΝ / ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
· Αναφορική γλώσσα :
απρόσωπη , αχρωμάτιστη συναισθηματικά , αντικειμενική , έχει
λογική στερεότητα και
αποδεικτικότητα
Η δομή είναι σφικτή , λογική……
· Ποιητική γλώσσα :
υποκειμενική , συμβολική , με υπερρεαλιστικά στοιχεία , σχήμα υπερβατό ,
η δομή είναι χαλαρή , μεταφορές
, προσωποποιήσεις……..
Ασύνδετο , πολυσύνδετο ,
συγκινησιακή φόρτιση , έμμεσος συνειρμός ………
Σημείωση : τα παραπάνω δεν
συνυπάρχουν υποχρεωτικά……..
· Πώς τεκμηριώνεται ότι κάποιο κείμενο είναι :
χρονογράφημα, δοκίμιο , άρθρο , κ.λ.π
Α. χρονογράφημα :
επίκαιρα θέματα , ανάλαφρο ύφος , χιούμορ , θέλει να προβληματίσει , να
κρίνει , να ψυχαγωγήσει .Εν
μέρει , και ποιητική γλώσσα - σύμβολα,…..
Β. πραγματεία :
αναφορική γλώσσα , μεθοδική , λεπτομερής / ενδελεχής εξέταση
( ο τρόπος εξέτασης ταυτίζεται
με τη διατριβή και μονογραφία )
Γ. στοχαστικό δοκίμιο : ποιητική
λειτουργία γλώσσας , ελεύθερη περιδιάβαση στο χώρο των ιδεών
Δ. αποδεικτικό δοκίμιο :
αναφορική,κυρίως, και ποιητική γλώσσα .
Πληροφορεί κυρίως , δεν
ενδιαφέρεται άμεσα για να πείσει
Το θέμα , ακόμα και αν, σπάνια
, είναι επίκαιρο , ΓΕΝΙΚΕΥΕΤΑΙ , καθολικοποιείται …..
Αναλύει , ερμηνεύει ,
εκλαικεύει διάφορα θέματα …..
Ε. Αρθρο :
Ασχολείται με ΑΜΕΣΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ
θέματα , που απασχολούν τον πολίτη στην καθημερινότητά του ( ένα καθημερινό
γεγονός που συνέβη ή κάτι που ισχύει από παλιά, αλλά τώρα
έγινε επίκαιρο : π.χ πυρηνική
ενέργεια …..)
Το άρθρο μένει στο γεγονός , το
σχολιάζει ……..
( ΤΟ ΔΟΚΙΜΙΟ ΔΕΝ ΜΕΝΕΙ ΣΤΟ
ΓΕΓΟΝΟΣ , ΤΟ ΠΑΙΡΝΕΙ ΣΑΝ ΑΦΟΡΜΗ )
ΣΤ. Επιφυλλίδα : είναι
συγγενής με το άρθρο ………..
Καταπιάνεται με λιγότερο
επίκαιρα , αλλά θέματα που απασχολούν τον πολίτη.
Π.χ η δορυφορική τηλεόραση (
είναι λιγότερο επίκαιρο από την πυρηνική ενέργεια )
Κυρίως ασχολείται με θέματα
πολιτισμού / κουλτούρας ……
π.χ το γυμνό στο θέατρο : είναι
επίκαιρο , αλλά όχι άμεσα επίκαιρο ……….
· ΣΗΜΕΊΑ ΣΤΙΞΗΣ : σελ 92 , 151 ( Α λυκείου ) :
Αποσιωπητικά , άνω και κάτω
τελεία , παρενθέσεις , θαυμαστικό ………….
Αποσιωπητικά : Δηλώνουν αμηχανία , το αυτονόητο / λακωνικότητα , φόβο
να εκφράσουμε τις
θέσεις μας , συγκίνηση , ………..
Φυσικότητα λόγου ( σελ 151 , Α
λυκείου) , αφού , όποιος τα χρησιμοποιεί , εκφράζεται φυσικά , αυθόρμητα
, κάνει αυτό που αισθάνεται και δεν προσπαθεί να μιλήσει , να πει οτιδήποτε ,
μόνο και μόνο για να πει κάτι , να προσποιηθεί…………
Παρενθέσεις : χρησιμοποιούνται : για επεξήγηση .
για να κάνουμε κάποια παρέκβαση
από τη φυσική σειρά….
για να συμπληρώσουν………..
π.χ η φύση ήταν πανέμορφη ( δεν
μπορώ να την περιγράψω) και με συνεπήρε …….
Δύο τελείες : για να μεταφέρουμε με ακρίβεια το λόγια κάποιου
για να επεξηγήσουμε / να
επιμερίσουμε ………..
Σημείωση : όλα , σχεδόν , τα σημεία στίξης λειτουργούν
συμπληρωματικά , σταματούν τη ροή του
λόγου ( του ποταμού του λόγου )
για να δώσουν έμφαση , να συμπληρώσουν , να δείξουμε
θαυμασμό /λύπη / χαρά , να
επεξηγήσουν .
Κάνουν πιο πυκνό το λόγο , πιο
πυκνή στη σκέψη ,……………..
[ Η παρένθεση και οι 2 τελείες
μπορούν να αντικατασταθούν από την παύλα ( ή παύλες ) .Είναι δεδομένο ότι στην
έκθεση βάζουμε μόνο παύλα / παύλες ]
ΘΕΜΑΤΑ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ
ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΗΣ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
· Συνεκτικότητα παραγράφου και κειμένου : Λογική σειρά
επιχειρημάτων με εσωτερική σύνδεση
· Συνοχή παραγράφου και κειμένου ( ή πώς συσχετίζονται τα
στοιχεία της παραγράφου ) : με λέξεις - φράσεις
· Τρόποι ή στρατηγική ή τεχνική ΠΕΙΘΟΥΣ : Επικλήσεις (
αναφέρουμε και τα επιχειρήματα / τεκμήρια)
· Τρόποι ή τεχνική ή μέθοδος ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ /
ΑΝΑΛΥΣΗΣ επιχειρημάτων
ή τρόποι τεκμηρίωσης : ορισμός
, διαίρεση ,αντίθεση ,αιτιολόγηση , ερώτηση - απάντηση , ……
· Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου : ασύνδετο , πολυσύνδετο ,
υπερβατό , υποτακτικός λόγος , …
· Διάγραμμα κειμένου : ανά παράγραφο, κεντρική ιδέα,
συνήθως στη θεματική, και 2-3 βασικές δευτερεύουσες ιδέες (προκείμενες)
· Δομή παραγράφου ή στοιχεία της παραγράφου : Θ.Π - Κ.Θ -
ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ
· Μέσα Πειθούς ή αποδεικτικοί λόγοι : επιχειρήματα και
τεκμήρια
· Είδη επιχειρημάτων : ορισμοί , πορίσματα , σχόλια ,
αιτήματα , θέσεις , θεωρήματα ,αρχές ΟΧΙ ΕΚΤΟΣ
· Είδη Τεκμηρίων : π.χ , γεγονότα , γνωμικά , ειδήσεις
επικαιρότητας , υλικό αισθήσεων , ΑΛΗΘΕΙΕΣ
· Συλλογιστική πορεία ή είδη συλλογισμών ή αποδεικτική
διαδικασία συλλογισμών ( σε όλο το κείμενο )
( μας ενδιαφέρει η σειρά που
ακολουθείται στο κείμενο : όχι η χρονική σειρά )
· Είδη Επαγωγής : Γενίκευση , αναλογία , αίτιο - αποτέλεσμα
· Δημιουργία κειμένου με Παραγωγή ή Επαγωγή
· Συλλογιστική πορεία ( στην παράγραφο μόνο ) : μας
ενδιαφέρει η χρονική σειρά
· Συρρίκνωση Συλλογισμού
· Παραλογικοί συλλογισμοί ( και σοφίσματα : όταν έχουμε πρόθεση) : όταν δεν είναι αληθείς
· Κινδυνολογία :
όταν , στην επίκληση στο συναίσθημα , ξεπερνάμε τα όρια - 34 , 50
· Παραπλάνηση - προπαγάνδα : όταν ξεπερνάμε τα όρια ( στην πολιτική , στη
διαφήμιση)
· Επίκληση στο συναίσθημα : ποια μέσα χρησιμοποιούνται :
χιούμορ , ειρωνεία , περιγραφή , αφήγηση
· Αξιολόγηση συλλογισμών ή αξιολόγηση επιχειρημάτων : είδος
συλλογισμού , είδη επαγωγής , κριτική κάθε είδους επαγωγής , κριτική
επιχειρημάτων , κριτική συμπεράσματος
· Αξιολόγηση Τεκμηρίων : επαρκή, λογικά, τεκμηριωμένα, σχετικά
με το θέμαβέβαια , πιθανά ,……..
· Μέσα πολιτικού λόγου :
κολακεία , λαϊκισμός , κινδυνολογία , συνθήματα / ασύνδετο , περιγραφή , α
ενικό , α πληθυντικό…..Πολυσύνδετο …
· Μέσα επιστημονικού λόγου : επιχειρήματα , λογική , αναφορική γλώσσα .
· βασικά γνωρίσματα του επιστημονικού λόγου: περιγραφικός , ερμηνευτικός , αποδεικτικός.
Ισως και εκλαϊκευμένο ύφος ,
διδακτικό …..
· ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ( βλέπε αλλού )
· Κειμενικό είδος ( βλέπε αλλού )
· ΠΕΡΙΛΗΨΗ ( βλέπε αλλού )
· Εγκυρότητα - αλήθεια - ορθότητα επιχειρήματος ( βλέπε στο
βιβλίο )
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
· Λογική / αναφορική χρήση γλώσσας ( η απάντηση σε άλλο
σημείο )
· Ποιητική χρήση γλώσσας : συνδηλωτικές λέξεις ,συνειρμός (
η απάντηση σε άλλο σημείο )
· Τόνος δοκιμίου 118 , 125 : ειρωνικός , διασκεδαστικός ,
δραματικός ,…….
· αφηγηματικό και στοχαστικό μέρος του Δοκιμίου
· Ποια είναι η βάση που δίνει Ενότητα στο κείμενο 186 : η
θεματική περίοδος
· μεταβατικές παράγραφοι ,55 : Για να πάμε στις επόμενες
· ρόλος προσώπων στο κείμενο ( βλέπε αλλού)
· ρόλος εγκλίσεων / χρόνων στο κείμενο ( βλέπε αλλού )
· πώς αναπτύσσεται η επιχειρηματολογία - 64 : η σειρά που
ακολουθείται
· πώς κλιμακώνεται η επιχειρηματολογία - 64 : από τα πιο
ασήμαντα π.χ στα πιο σημαντικά
· βασικά σημεία της συλλογιστικής πορείας - 71 : ΘΕΣΗ -
ΤΕΚΜΗΡΙΑ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
· «ΜΕ
ΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΠΕΙΣΕΙ » , 33 : είδος συλλογισμού , είδος επαγωγής
Κρίνουμε το είδος της επαγωγής και το
συλλογισμό γενικότερα….
· επισφαλής γενίκευση - 33 : Η γενική θέση δεν είναι βέβαιη
· μέρη του επιχειρήματος : αποδεικτέα θέση - προκείμενες -
συμπέρασμα
· ασάφεια κειμένου : ακυριολεξίες , μεγάλες περίοδοι ,
χαλαρή δομή , ασυνταξία , ανόμοια γλώσσα……
· φυσικότητα λόγου : ιδιόλεκτος , αποσιωπητικά ,
εξωγλωσσικά / παραγλωσσικά στοιχεία …
· ενεργητική και παθητική σύνταξη ( βλέπε αλλού )
· περίπλοκο ύφος : υπερβατό , υποτακτική σύνταξη , μεγάλη
περίοδος ( Πότε , γιατί : )
· αντιστοιχία ύφους και είδους κειμένου (βλέπε αλλού )
· Οικονομία ή Εσωτερική Οικονομία κειμένου : τίποτε περιττό
, όλα οδηγούν άμεσα στο στόχο του συγγραφέα…, χωρίς χαλαρή δομή και «κοιλιά» .
· Ρόλος των σημείων στίξης στο κείμενο ( βλέπε αλλού )
· Λέξεις - κλειδιά
· Προκείμενες : ελάσσων και μείζων προκείμενη 92 Ζαμαρία
ΣΗΜΕΙΩΣΗ : μορφή συλλογισμού (
παγίδα )
1. «κάποιοι πιστεύουν ότι η
ανεργία είναι συνέπεια τεμπελιάς»
2. «Πιστεύω ότι αυτή η θέση
είναι αφελής»
3. αναφέρονται τα
επιχειρήματα που δείχνουν τη διαφωνία του
4. Συμπέρασμα : άρα η ανεργία
είναι κοινωνικό φαινόμενο
ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΠΑΓΩΓΙΚΟΣ ( η
αρχική θέση μπορεί να μας παγιδεύσει και να την θεωρήσουμε γενική που οδηγεί σε
ΠΑΡΑΓΩΓΗ )
ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΕ ΤΥΠΙΚΟ
ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟ : Νέα Γ Λυκείου , σελ 262
1Ο ΠΑΡΆΔΕΙΓΜΑ
Οι γυναίκες είναι θύματα των ΜΜΕ που εκμεταλλεύονται τις διάφορες
αδυναμίας τους
Τα ΜΜΕ είναι όργανο του καπιταλιστικού
συστήματος
ΑΡΑ πρέπει να καταπολεμήσουμε
το καπιταλιστικό σύστημα
( ΕΠΑΓΩΓΗ )
ΜΥΣΤΙΚΟ : Ξεκινάμε από το τέλος
, το συμπέρασμα , και στη συνέχεια στις προκείμενες
Η δεύτερη προκείμενη εμπεριέχει
την ΠΡΩΤΗ και το ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
2Ο ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ , ΣΕΛ
246 - Γ Λυκείου
Η πολυκατοικία επεκτείνεται
λόγω των νέων συνθηκών και έχει αλλάξει το νόημα του σπιτιού
Αναφέρουμε ονομαστικά τις
αλλαγές …..
( ΠΑΡΑΓΩΓΗ )
ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ ( ΣΕΛ 262
, 2η ) : ΕΠΑΓΩΓΗ
Τα ΜΜΕ στηρίζονται ,
οικονομικά, στη διαφήμιση
Η ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ στηρίζεται στο
καπιταλιστικό σύστημα
ΑΡΑ οι καπιταλιστές επιβάλλουν
την ιδεολογία τους στα ΜΜΕ
ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ: ΟΧΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ,
ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ, ΠΑΡΑΔΕΙΜΑΤΑ, ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙς, ΤΕΚΜΉΡΙΑ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ( Υ.Ο )
· μέθοδος /στρατηγική/τρόπος/είδος/τεχνική ΠΕΙΘΟΥΣ
· ΑΠΟΡΙΑ
Η ΑΥΘΕΝΤΙΑ είναι 1. Τεκμήριο (
άρα επίκληση στη ΛΟΓΙΚΗ )
2. Επίκληση στο ήθος ( δημιουργεί
αξιοπιστία του πομπού )
· ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ : χρόνος , έγκλιση , υποκοριστικά ,
σχήματα , πρόσωπο
· προδιαγραφές διαφήμισης : προσοχή - ενδιαφέρον - επιθυμία
- αγορά
· λέξεις - κλειδιά ( εξάσκηση ) 71
· βασικά σημεία συλλογιστικής πορείας : αναφέρουμε τον
τυπικό συλλογισμό ( προκείμενες - συμπέρασμα )
· μέθοδος διασάφησης 2 εννοιών : 126 [ σύγκριση , …..]
· ποια στοιχεία συνιστούν την παράγραφο : η δομή της
· ΟΔΗΓΟΙ ΓΙΑ ΣΥΛΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ
1. η θεματική περίοδος 2. Ο
επίλογος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου