Η αναγκαιότητα του ελεύθερου χρόνου σήμερα
Στη σύγχρονη εποχή , ο
ελεύθερος χρόνος όχι μόνο προβάλλει ως αδήριτη ανάγκη του ανθρώπου αλλά κι
απαιτείται διαρκώς αύξηση της διάρκειάς του . Υπαίτιοι γι’ αυτό είναι :
Ο ανταγωνιστικός
χαρακτήρας των σύγχρονων κοινωνιών σε κάθε επίπεδο και η ανάγκη πολλαπλών
αλληλοσυγκρουόμενων ρόλων .
Η εντατικοποίηση της
εργασίας , οι υπερωρίες , οι άσχημες συνθήκες εργασίας , τα κοπιαστικά
επαγγέλματα που καταπονούν ψυχοσωματικά τους εργαζομένους κι επιβάλλουν
περισσότερο χρόνο ξεκούρασης .
Η εξειδίκευση που
ενισχύει τη μονομέρεια και συρρικνώνει τις δημιουργικές ικανότητες των
εργαζομένων , επιβάλλει την ανάγκη αποφόρτισης αλλά και της «δια βίου παιδείας»
, προκειμένου να αποκαθίσταται η ψυχοσωματική τους υγεία και ισορροπία.
Οι συνεχώς αυξανόμενες
απαιτήσεις της εποχής σε συνδυασμό με το χαμηλό εισόδημα οδηγεί σε δεύτερη
απασχόληση ή υπερεργασία , με αποτέλεσμα να φθείρονται οι δυνάμεις του
εργαζομένου και να κρίνεται αναγκαία η εξεύρεση ελεύθερου χρόνου .
Ο γρήγορος ρυθμός ζωής
, το έντονο άγχος αλλά και η ανία και η μοναξιά που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος
των μεγαλουπόλεων αναζητούν διέξοδο στον ελεύθερο χρόνο .
Η επιθυμία του ατόμου
για ψυχαγωγία , εκτόνωση αλλά και για άθληση ή για επαφή με τη φύση .
Η υλικοευδαιμονιστική
αντίληψη ζωής που εξωθεί στον καταναλωτισμό , τη θεοποίηση του χρήματος , την
απομάκρυνση από πνευματικά αγαθά , αλλά κυρίως τον ελεύθερο χρόνο .
Ο τεχνοκρατισμός , που
επιφέρει συρρίκνωση του συναισθήματος και κοινωνική αλλοτρίωση , γίνεται τελικά
υποφερτός με την ύπαρξη ελεύθερου χρόνου.
Ο ελεύθερος χρόνος των νέων
Γνωρίζουμε ότι μια
μερίδα νέων διαθέτουν τον ελεύθερο χρόνο τους στην τηλεθέαση , στα ηλεκτρονικά
παιχνίδια , στο διαδίκτυο και τους Η\Υ , στη μουσική , στη διασκέδαση , στην
ανάγνωση βιβλίων και περιοδικών , στον αθλητισμό , στις βόλτες με τους φίλους
κ.α. Εξίσου γνωστό είναι ότι οι νέοι αποτελούν κυρίαρχο στόχο των εμπορικών
εταιρειών και της βιομηχανίας του θεάματος. Η μάλλον χαμηλή κοινωνική τους θέση
λόγω της ανεργίας , οι αβεβαιότητες και οι ανασφάλειές τους για το μέλλον που
πιθανόν διαγράφεται δυσοίωνο , τα επιβαλλόμενα μυθοποιημένα πρότυπα , η αποστροφή
σε κάθε συλλογική δραστηριότητα , η απομάκρυνση από την πολιτική τούς στρέφουν
όμως σ’ έναν άκρατο καταναλωτισμό και σε
μορφές διασκέδασης που στηρίζονται στην εκτόνωση και τη μοναχικότητα , με την
ψευδαίσθηση ότι έτσι καλύπτουν τις προσωπικές , πνευματικές και ψυχολογικές
ανάγκες τους . Τα αίτια για τα οποία οι νέοι δεν αξιοποιούν ορθά τον ελεύθερο
χρόνο τους σταχυολογούνται στα ακόλουθα :
Η ανεπαρκής παιδεία ,
απομακρυσμένη από την ανθρωποπλασία , τη σφαιρική ανάπτυξη του ατόμου : Το
παρόν σχολείο δε βοηθά τους νέους να συνειδητοποιήσουν την αξία της γνήσιας
ψυχαγωγίας και να αποφύγουν ψυχοκτόνες δραστηριότητες ούτε παρέχει κατάλληλα
ερεθίσματα για γόνιμη αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου . Η πολιτεία , επίσης ,
με την ανεπαρκή υποδομή και την έλλειψη θελκτικών προτάσεων δεν οδηγεί το
μαθητή στη γόνιμη αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου , αλλά κυρίως με την
υπερεντατικοποίηση της σχολικής ζωής για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια
εκπαίδευση επιφέρει τη συρρίκνωση και την απουσία του ελεύθερου χρόνου.
Η ανεργία , η
αναξιοκρατία και οι αδικίες δημιουργούν την ανάγκη εκτόνωσης και κυρίως
αντικοινωνική συμπεριφορά .
Η ζωή στις
μεγαλουπόλεις έχει ως συνέπεια την απώλεια χώρου για εκτόνωση και την απουσία
υγιών ανθρώπινων σχέσεων .
Η οικογένεια έχει
απολέσει τον παραδοσιακό της χαρακτήρα. Το σπίτι , από εστία θαλπωρής έχει
μεταβληθεί σε» κέντρο διερχομένων » , ο διάλογος συρρικνώνεται , η αληθινή και
ουσιαστική επικοινωνία των μελών χάνεται. Συχνά, μάλιστα οι γονείς λειτουργούν
ως αρνητικά πρότυπα για τα παιδιά τους , αντί να τους παρέχουν υγιή
παραδείγματα .
Ο τρόπος ψυχαγωγίας
των νέων αντανακλά το πολιτισμικό επίπεδο και τις δυνατότητες που παρέχει η
κοινωνία. Είναι αναμενόμενο , λόγου χάρη , ότι οι μαζοποιημένες κοινωνίες
προωθούν μαζικούς τρόπους διασκέδασης .
Ο ελεύθερος χρόνος
έχει κυριαρχηθεί από την καλούμενη « βιομηχανία του ελεύθερου χρόνου » που
μεταβάλλει το νεαρό άτομο σε παθητικό κι άκριτο δέκτη των προσφερόμενων
απολαύσεων. Παράλληλα , τα προβαλλόμενα πρότυπα από τα ΜΜΕ , σε συνδυασμό με τα
« ευτελή » θεάματα οδηγούν στην παθητικοποίηση , στην ακρισία , στο να γίνουν
οι νέοι ευάλωτοι κι επιρρεπείς στις ξένες επιδράσεις , να απομακρυνθούν από τα
ηθικά πρότυπα και να καταλήξουν να αγνοούν ή να διαστρεβλώνουν το αληθινό
περιεχόμενο της ψυχαγωγίας.
Οι χώροι διασκέδασης
των νέων χαρακτηρίζονται από πανομοιοτυπία . Κάτω από εκκωφαντικούς θορύβους οι
νέοι απομακρύνονται από τους φίλους , δεν επικοινωνούν πραγματικά , οδηγούνται
σε παθητικότητα , εξουθενώνονται σωματικά και ψυχικά. Αλλά και στις υπόλοιπες
ενασχολήσεις κατά τον ελεύθερο χρόνο απουσιάζει ο αυθορμητισμός , η φαντασία .
Οι νέοι βιώνουν την ανία , την πλήξη.
Ευθύνες αναλογούν και
στους πνευματικούς ανθρώπους , οι οποίοι συνήθως εκδηλώνουν αδιαφορία και δεν
προσπαθούν να διαφωτίσουν , να συμπαρασταθούν και να παρέχουν κίνητρα στους
νέους για δημιουργική ενασχόληση.
Η κρίση αξιών , όπως
και η λανθασμένη ιεράρχηση προτεραιοτήτων .
Ο καταναλωτισμός , με
τη συνακόλουθη απομάκρυνση από τα πνευματικά αγαθά .
Οι γρήγοροι ρυθμοί
ζωής , με τις εξωφρενικές απαιτήσεις και το λιγοστό χρόνο για εκτόνωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου