ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ:
ΟΜΟΙΟΠΤΩΤΟΙ:
i.επιθετικός προσδιορισμός: α) είναι επίθετο (ή
ό,τι ισοδυναμεί με αυτό) που βρίσκεται ανάμεσα στο άρθρο και το ουσιαστικό ( άρθρο +
επίθετο + ουσιαστικό), β) δίνει σταθερή και μόνιμη ιδιότητα στο
ουσιαστικό που προσδιορίζει, γ) είναι ουσιαστικό που δηλώνει ηλικία,
επάγγελμα, ιδιότητα και προσδιορίζει τις λέξεις: ἀνήρ, γυνή, ἄνθρωπος
ii.κατηγορηματικός προσδιορισμός: α) είναι επίθετο (ή
ό,τι ισοδυναμεί με αυτό) που ΔΕ βρίσκεται ανάμεσα στο άρθρο και το
ουσιαστικό ( επίθετο + άρθρο
+ ουσιαστικό), β) είναι οι λέξεις: ἄκρος, μέσος, ἔσχατος (=τελευταίος), πᾶς, ἅπας, σύμπας, ὅλος, ἕκαστος (=ο καθένας), αὐτός (=ο ίδιος) καί μόνος
iii.παράθεση: α) είναι
ουσιαστικό που δίνει ένα γνώρισμα στη λέξη που προσδιορίζει, β) μεταφράζεται με
το «που είναι…», γ) νοηματικά μεταβαίνουμε από το Ειδικό στο Γενικό (Ε- Γ)
iv.επεξήγηση: α) είναι
ουσιαστικό που επεξηγεί τη λέξη που προσδιορίζει, β) μεταφράζεται με το «δηλαδή…»,
γ) νοηματικά μεταβαίνουμε από το Γενικό στο Ειδικό (Γ- Ε)
Ετερόπτωτοι
ονοματικοί προσδιορισμοί:
1. Γενική:
γενική διαιρετική:
δηλώνει το σύνολο από το οποίο ξεχωρίζουμε ένα μέρος:
τις τῶν ἀνθρώπων
γενική κτητική: δηλώνει
τον ιδιοκτήτη κάποιου πράγματος: ἀσπίς Ἀχιλλέως
γενική συγκριτική:
προσδιορίζει επίθετα ή επιρρήματα συγκριτικού βαθμού ή λέξεις που
δείχνουν συγκριση (διπλάσιος κ.λπ)
γενική υποκειμενική: αν
η λέξη που προσδιόριζε ήταν ρήμα (δηλαδή αν μετατρέψουμε το όνομα που
προσδιορίζει η γενική σε ρήμα), τότε από αυτή τη γενική θα «έβγαινε» το υποκείμενο
του ρήματος
γενική αντικειμενικη: αν
η λέξη που προσδιόριζε ήταν ρήμα (δηλαδή αν μετατρέψουμε το όνομα που
προσδιορίζει η γενική σε ρήμα), τότε από αυτή τη γενική θα «έβγαινε» το αντικείμενο
του ρήματος
γενική της αξίας: δηλώνει την αξία
της λέξης που προσδιορίζει: ἀγρός ἄξιος ταλάντου
γενική της ύλης: δηλώνει την ύλη
από την οποία είναι κατασκευασμένο κάτι
γενική του περιεχομένου:
δηλώνει το περιεχόμενο της λέξης που προσδιορίζει
γενική του δημιουργού: δηλώνει
το δημιουργό: νόμοι Λυκούργου
γενική της ιδιότητας: δηλώνει ηλικία,
ή μέγεθος (φυσικό, πνευματικό, ηθικό): ἀνήρ μεγάλης σοφίας
γενική της αιτίας: δηλώνει την
αιτία λόγω της οποίαςισχύει αυτό που λέει η λέξη που προσδιορίζει. Μεταφράζεται
«εξ αιτίας+γενική». Προσδιορίζει τις λέξεις: αἴτιος,
ἀναίτιος, ἔνοχος, ἀθῷος, ὑπόδικος, ὑπόλογος,
ὑπεύθυνος, χαρά, οργή, φόβος, λύπη: ἔνοχος δειλίας,
λύπη θανάτου, αἴτιος κλοπῆς
2. Δοτική:
δοτική αντικειμενική:
προσδιορίζει τα: ἐχθρός,φίλος, σύμμαχος, ὅμοιος,
ἀνόμοιος, σύμφωνος, ὑπηρέτης, ἀκόλουθος,
ἑπόμενος, εὔνους, κακόνους, εὐμενής, δυσμενής,
ὑπήκοος, ἁρμόδιος, οἰκεῖος, πολέμιος κ.ά.
δοτική της αναφοράς:
μεταφράζεται «ως προς…»: γίγνου εὐγενής τῳ τρόπῳ
(= γίνε ευγενικός ως προς τους τρόπους σου)
3. Αιτιατική της
αναφοράς: είναι συνήθως οι λέξεις: τό γένος, τό πλῆθος,
τό ὄνομα, τό εὖρος, τό ὕψος,
τό βάθος, τήν φύσιν, τό μῆκος,
τό μέγεθος, τά πάντα, τό εἶδος. Μεταφράζεται
«ως προς …»: Ἰόλη ἐστί καλή τήν φύσιν (=
η Ιόλη είναι καλή ως προς τη φύση της)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου