ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ


 

Διδακτική πρόταση για τη συγγραφή περίληψης στο Γυμνάσιο

Στο πιο κάτω φυλλάδιο παρουσιάζεται μια πρόταση για τη διδακτική της περίληψης

και για να υλοποιηθεί χρειάζεται να διατεθούν δύο διδακτικές περίοδοι. Ο/Η

διδάσκων/ουσα μπορεί κατά την κρίση του/της να την υλοποιήσει στην τάξη του/της

για τη διδασκαλία της περίληψης ή ακόμα για σκοπούς επανάληψης και εμπέδωσης.

Μετά από την εφαρμογή της διδακτικής πρότασης, οι συνάδελφοι μπορούν να

καταγράψουν τις παρατηρήσεις και εισηγήσεις τους για σκοπούς προβληματισμού

και συζήτησης.

Α. Σκοποί

Οι μαθητές / τριες:

- Να μπορούν να επισημαίνουν τις σημαντικές ιδέες / πληροφορίες ενός

κειμένου.

- Να είναι ικανοί να εντοπίζουν το νοηματικό κέντρο κάθε παραγράφου και να

διατυπώνουν πλαγιότιτλους ώστε να επιτυγχάνουν σωστή πύκνωση του λόγου

(να ασκηθούν στη χρήση σύντομων φράσεων, αποφεύγοντας τις

μακροσκελείς προτάσεις).

- Να αντιλαμβάνονται την περίληψη που συνθέτουν ως ένα δικό τους

δημιούργημα που μένει όμως πιστό στο πνεύμα του συγγραφέα.

Β. Οργάνωση τάξης

Ομαδική

Γ. Πορεία μαθήματος

1. Σύντομη συζήτηση για το τι είναι περίληψη και τι επιδιώκουμε με τον

περιληπτικό λόγο.

2. Διαβάζεται κείμενο (σύντομο και απλό) που δίνεται στην τάξη, η οποία έχει

χωριστεί σε ομάδες.

3. Οι μαθητές/τριες καλούνται να συντάξουν περίληψη του κειμένου χωρίς

ιδιαίτερες οδηγίες.

4. Γίνεται ανταλλαγή περιλήψεων μεταξύ των ομάδων και οι μαθητές ανά δύο

αξιολογούν και από μία περίληψη χαρακτηρίζοντάς την ως: πολύ καλή, καλή

ή μέτρια.

5. Οι μαθητές αιτιολογούν το χαρακτηρισμό τους.

6. Με αφετηρία τα σχόλια των μαθητών καθώς αιτιολογούν το χαρακτηρισμό

τους η τάξη καταλήγει με το/τη διδάσκοντα/ουσα στις βασικές αρχές μιας

επιτυχημένης περίληψης τις οποίες σημειώνουν στον πίνακα, όπως και την

πορεία συγγραφής.

7. Οι περιλήψεις επιστρέφονται και στη συνέχεια καλούνται οι μαθητές/τριες να

διαβάσουν ξανά το κείμενο και να δουλέψουν χρησιμοποιώντας το φύλλο

εργασίας. (σελ.4 της διδακτικής πρότασης)

8. Κατά τη διάρκεια της εργασίας των μαθητών/τριών, ο/η διδάσκων/ουσα

προβαίνει σε διορθώσεις και υποδείξεις όπου υπάρχει ανάγκη.

9. Το φύλλο εργασίας u960 παρουσιάζεται απ’ τις ομάδες και συζητείται, με σκοπό η

τάξη να καταλήξει στη σωστή διαδικασία εξεύρεσης πλαγιότιτλων για τις

παραγράφους.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου