Απο τον Ντάβαρη Αθανάσιο, υπεύθυνο στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης
Η Μνήμη είναι μια λειτουργία θεμελιώδους σημασίας για τη ζωή μας. Οι περισσότεροι απλοί άνθρωποι θεωρούν την ικανότητα απομνημόνευσης δεδομένη και αυτονόητη. Παράλληλα όμως πιστεύουν πως η μνήμη δεν μπορεί να εξασκηθεί και να βελτιωθεί. Όλοι μας έχουμε ακούσει εκφράσεις όπως ‘ έχει μνήμη ελέφαντα ή καμήλας’, όταν αναφέρονται σε κάποιον ο οποίος φημίζεται για την καλή του μνήμη, θεωρώντας πως έχει κάποιου είδους χάρισμα. Και δεν έχουν άδικο… Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να θυμηθούν περισσότερα στοιχεία από το μέσο όρο, χωρίς να έχουν εξασκήσει αυτό το προσόν. Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι υπάρχουν εξειδικευμένες στρατηγικές μέσω των οποίων μπορούμε να βελτιώσουμε τη μνήμη μας και να πετύχουμε το στόχο μας σε διάφορες δοκιμασίες, όπως οι Πανελλήνιες εξετάσεις και γενικότερα οι σχολικές εξετάσεις;
Η Μνήμη είναι μια λειτουργία θεμελιώδους σημασίας για τη ζωή μας. Οι περισσότεροι απλοί άνθρωποι θεωρούν την ικανότητα απομνημόνευσης δεδομένη και αυτονόητη. Παράλληλα όμως πιστεύουν πως η μνήμη δεν μπορεί να εξασκηθεί και να βελτιωθεί. Όλοι μας έχουμε ακούσει εκφράσεις όπως ‘ έχει μνήμη ελέφαντα ή καμήλας’, όταν αναφέρονται σε κάποιον ο οποίος φημίζεται για την καλή του μνήμη, θεωρώντας πως έχει κάποιου είδους χάρισμα. Και δεν έχουν άδικο… Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να θυμηθούν περισσότερα στοιχεία από το μέσο όρο, χωρίς να έχουν εξασκήσει αυτό το προσόν. Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι υπάρχουν εξειδικευμένες στρατηγικές μέσω των οποίων μπορούμε να βελτιώσουμε τη μνήμη μας και να πετύχουμε το στόχο μας σε διάφορες δοκιμασίες, όπως οι Πανελλήνιες εξετάσεις και γενικότερα οι σχολικές εξετάσεις;
Δύο από τους κλάδους που ασχολούνται εξειδικευμένα με τη μνημονική λειτουργία, είναι η Γνωστική Ψυχολογία και η Γνωσιακή Επιστήμη. Ορισμένοι από τους κρίσιμους γενικούς κανόνες που αναδεικνύουν οι δύο επιστήμες είναι :
· Χωρίς ικανή μνήμη δεν μπορεί να υπάρξει σημαντική μάθηση (σε ποσότητα και ποιότητα). Πράγματι, όσο καλύτερα κωδικοποιούμε τις πληροφορίες που προσλαμβάνουμε, τόσο καλύτερα τις μετατρέπουμε σε γνώσεις και τις αποθηκεύουμε στον εγκέφαλο μας και τόσο ευκολότερη κάνουμε τη δουλειά του για να εξασφαλίσει επιπλέον χώρο για να μπορεί να αποθηκεύσει ακόμα περισσότερες πληροφορίες που θα τις μετασχηματίσει σε στέρεες γνώσεις.
· Η μνήμη αποτελείται από 3 στάδια. Την κωδικοποίηση, την αποθήκευση και την ανάσυρση. Η επιτυχής απομνημόνευση απαιτεί επιτυχία και στα 3 στάδια, ειδάλλως, το αποτέλεσμα θα είναι ελλιπές. Γι αυτό λοιπόν η επιτυχία στις Πανελλήνιες (και όχι μόνο) εξετάσεις, ξεκινά πρωτίστως από τη σωστή κωδικοποίηση και αποθήκευση των πληροφοριών την ώρα της μελέτης, και έπειτα από την ικανότητα ανάκλησης τους την ώρα της εξέτασης. Δυστυχώς οι περισσότεροι, ταυτίζουν τη μνήμη μονάχα με την ικανότητα ανάσυρσης. Ένα από τα μυστικά λοιπόν για την επιτυχία στις σχολικές εξετάσεις (Πανελλήνιες και μη) είναι η τέχνη της σωστής κωδικοποίησης και αποθήκευσης από τον μαθητή, των στοιχείων που μελετά.
Η Γνωσιακή Επιστήμη μας δίνει εξειδικευμένες μνημονικές στρατηγικές που δίνουν ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα σε εκείνον τον εξεταζόμενο που τις κατέχει.
Στο Φροντιστήριο μας, σε συνεργασία Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης , εκπαιδεύουμε τους υποψηφίους των Πανελληνίων εξετάσεων σε εκείνες τις στρατηγικές που θα τους εξασφαλίσουν το … στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι των συνυποψήφιων τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου