ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ
ΜΕΤΟΧΩΝ ΣΕ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Α. ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
Αναλύεται
σε δευτερεύουσα αναφορική πρόταση.
α)
´Εναρθρη = δεικτική αντωνυμία (ίδιο γένος, αριθμό και πτώση με τη μετοχή +
αναφορική αντωνυμία (στην ονομαστική στο γένος και αριθμό της μετοχής)
β)
´Αναρθρη = αναφορική αντωνυμία (στην ονομαστική στο γένος και αριθμό της
μετοχής)
ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΑΝΑΦΟΡΙΚΗ
ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α)
προῃρούμην γράφειν οὐ τοὺς ἐξηγουμένους.
|
προῃρούμην
γράφειν οὐκ ἐκείνους οἳ ἐξηγοῦνται.
|
β)
Ποτείδαιαν ἔχουσιν ἐπὶ τῷ ᾿Ισθμῷ οὖσαν.
|
Ποτείδαιαν
ἔχουσιν ἥ ἐστι ἐπὶ τῷ ᾿Ισθμῷ.
|
Β. ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
Αναλύεται
σε δευτερεύουσα πρόταση μόνο όταν εξαρτάται από ρήματα που σημαίνουν αίσθηση, γνώση, μάθηση, μνήμη, δείξη,
αγγελία, έλεγχο και μεταφράζεται με το ότι.
ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΗ
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΕΙΔΙΚΗ
ΠΡΟΤΑΣΗ
|
ὁρῶ
τὰ πράγματα δυσκολίαν ἔχοντα.
|
ὁρῶ
ὅτι
τὰ πράγματα δυσκολίαν ἔχουσιν.
|
Γ. ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΗ ΜΕΤΟΧΗ
1)
ΧΡΟΝΙΚΗ
Αναλύεται
σε δευτερεύουσα χρονική πρόταση.
α)
Χρονικός σύνδεσμος + οριστική (πραγματικό)
β)
Χρονικός σύνδεσμος + ἂν αορ. (συνήθως) + υποτακτική (προσδοκώμενο ή αόριστα επαναλαμβανόμενο
στο παρόν και μέλλον)
γ)
Χρονικός σύνδεσμος + ευκτική (αόριστα επαναλαμβανόμενο στο παρελθόν ή απλή
σκέψη)
ΣΗΜ. Η επιλογή του κατάλληλου συνδέσμου
εξαρτάται από τη μορφή της χρονικής σχέσης μεταξύ της μετοχής και της κύριας
πρότασης.
σύγχρονο: ὅτε,
ὁπότε, ἐνῷ
προτερόχρονο:
ἐπεί, ἐπειδή, ἀφ᾿ οὗ
υστερόχρονο: ἕως, μέχρι
ΧΡΟΝΙΚΗ
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΧΡΟΝΙΚΗ
ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α)
ταῦτα εἰπὼν ἐπαύσατο.
|
ταῦτα
ἐπεὶ
εἶπεν
ἐπαύσατο.
|
β)
τὰς τοῦ πατρὸς προαιρέσεις
ἀναμνησθεὶς
ἕξεις παράδειγμα.
|
τὰς
τοῦ πατρὸς προαιρέσεις
ὅταν
ἀναμνησθῇς ἕξεις παράδειγμα.
|
γ)
ἀδικεῖν ἐπιχειροῦσιν οὐκ ἐπέτρεπον.
|
ὁπότε
ἀδικεῖν ἐπιχειροῖεν οὐκ ἐπέτρεπον.
|
2)
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ
Αναλύεται
σε δευτερεύουσα αιτιολογική πρόταση.
ἐπεί,
ἐπειδή, ὅτι, διότι, ὡς + οριστική ή ευκτική του πλαγίου λόγου.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ
ΠΡΟΤΑΣΗ
|
πεπεικὼς
ἐμαυτὸν ἀνέστηκα.
|
ἐπεὶ πέπεικα
ἐμαυτὸν ἀνέστηκα.
|
3)
ΤΕΛΙΚΗ
Αναλύεται
σε δευτερεύουσα τελική πρόταση.
ἵνα,
ὅπως + υποτακτική ή ευκτική πλαγίου λόγου.
ΤΕΛΙΚΗ
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΤΕΛΙΚΗ
ΠΡΟΤΑΣΗ
|
πέμπουσιν
εἰς διδασκάλων μαθησομένους γράμματα.
|
πέμπουσιν
εἰς διδασκάλων ἵνα μάθωσι γράμματα.
|
4)
ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ
Αναλύεται
σε δευτερεύουσα υποθετική πρόταση.
Η
υπόθεση καθορίζεται από τον υποθετικό λόγο που προκύπτει.
ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ
ΠΡΟΤΑΣΗ
|
εὖ
φερομένης
τῆς γεωργίας ἔρρωνται καὶ αἱ ἄλλαι τέχναι.
|
εἰ εὖ φέρεται ἡ γεωργία ἔρρωνται
καὶ αἱ ἄλλαι τέχναι.
|
Λαβόντες
ἐπιστάτην πολὺ ἄν διήνεγκαν.
|
εἰ
ἔλαβον
ἐπιστάτην πολὺ ἄν διήνεγκαν.
|
Παραβὰς
τις τοὺς νόμους δώσει δίκην.
|
ἐὰν
παραβῇ τις τοὺς νόμους δώσει δίκην.
|
τοῖς
πρώτοις ἀγῶσι σφαλέντες τὴν
ἐλπίδα τοῦ φόβου ἔχουσι.
|
τοῖς
πρώτοις ἀγῶσι ἐὰν σφαλῶσι τὴν ἐλπίδα τοῦ φόβου ἔχουσι.
|
νικῶν
μὲν οὐκ ἂν θαυμάζοιο.
|
εἰ
νικῴης μὲν οὐκ ἂν θαυμάζοιο.
|
χρηστοὺς
μὲν ὄντας ἐτίμων.
|
εἰ
μὲν εἶεν χρηστοὶ ἐτίμων.
|
5)
ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ
Αναλύεται
σε δευτερεύουσα εναντιωματική πρόταση.
α)
εἰ καὶ + οριστική ή ευκτική, ἂν καὶ + υποτακτική (πραγματικό)
β)
καὶ εἰ + οριστική ή ευκτική, καὶ ἂν + υποτακτική για καταφατική κύρια πρόταση —
οὐδ’ εἰ + οριστική ή ευκτική, οὐδ’ ἂν + υποτακτική για αποφατική κύρια πρόταση
(πιθανό ή αδύνατο)
ΣΗΜ. Η έγκλιση της υπόθεσης εξαρτάται
από την απόδοση.
ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ
ΜΕΤΟΧΗ
|
ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΗ
ΠΡΟΤΑΣΗ
|
α)
δημοκρατίας οὔσης οὐκ ἔστι παρρησία.
|
εἰ
καὶ ἔστι
δημοκρατία οὐκ ἔστι παρρησία.
|
β)
τῶν ἀθλητῶν δὶς τοσαύτην ρώμην λαβόντων οὐδὲν ἂν πλέον γένοιτο
τοῖς ἄλλοις.
|
καὶ
εἰ λάβοιεν
οἱ ἀθληταὶ δὶς τοσαύτην ρώμην οὐδὲν ἂν πλέον γένοιτο τοῖς ἄλλοις.
|
6)
ΤΡΟΠΙΚΗ
Δεν
αναλύεται σε δευτερεύουσα πρόταση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου