ΕΝΟΤΗΤΑ 1η
- Ευβουλία : η σωστή σκέψη και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν στην ιδιωτική και στην πολιτική ζωή , ώστε να μπορεί κανείς να μιλήσει και να πράξει για τα πολιτικά θέματα.
- Μάθημα (επιδείξεις σε σπίτια και γυμναστήρια)
- Οἶκος- Τά οἰκεῖα (σχόλιο βιβλίου ,σελ. 72)
- Ἀνήρ (σχόλιο βιβλίου ,σελ. 72)
- Ἀγαθός (σχόλιο βιβλίου ,σελ. 72)
- Τα επιχειρήματα του Σωκράτη : (α. στην Εκκλησία του Δήμου όλοι ανεξαιρέτως έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν τη γνώμη τους, β. σπουδαίοι πολιτικοί δεν κατάφεραν να διδάξουν στα παιδιά τους την πολιτική αρετή).
- Κριτική σωκρατικών επιχειρημάτων
- Μύθος (ως μέθοδος πειθούς από τον Πρωταγόρα)
ΕΝΟΤΗΤΑ 2η
- Επιμηθέας (=ο επιλήσμων)
- Προμηθέας (=ο προνοητικός)
- Τα εφόδια που δώρισε στα ζώα ο Επιμηθέας
- Ο χρόνος
- Ἡ ὥρα
ΕΝΟΤΗΤΑ 3η
- Περιγραφή του ανθρώπου (γυμνός, ανυπόδητος, άστρωτος, άοπλος)
- Ήφαιστος
- Αθηνά
- Ἔντεχνος σοφία (=η σοφία που εμπεριέχει την τέχνη/η σοφία που συμπορεύεται με την τέχνη)
- Οι φύλακες της Ακρόπολης (Κράτος-Βία)
- Έμπυρος τέχνη : εκφράζει την εφαρμοσμένη, την κατασκευαστική εκδήλωση της ανθρώπινης δραστηριότητας (Ηφαίστου ) –Σοφία (Αθηνάς)
- Δίκη
ΕΝΟΤΗΤΑ 4η
- Ἡ Θεῖα Μοῖρα
- Ἡ μοῖρα (=ό,τι αναλογεί στον καθένα, το μερίδιο, ο κλήρος, η τύχη, ο θάνατος)
- Οι πολιτισμικές κατακτήσεις του ανθρώπου (βωμοί καὶ ἀγάλματα θεῶν/φωνὴν καὶ ὀνόματα /οἰκήσεις /ἐσθῆτας /ὑποδέσεις /στρωμνὰς /ἐκ γῆς τροφὰς ) . Η σειρά με την οποία αναφέρονται οι πολιτισμικές κατακτήσεις του ανθρώπου δεν είναι χρονική αλλά αξιολογική, κατιούσας κλίμακας.
- Τα στάδια εξέλιξης του ανθρώπου
- Η ανακάλυψη του έναρθρου λόγου
- Άγαλμα
- Οι συνέπειες της φωτιάς (1.εμφάνιση θρησκείας, 2. Καθιέρωση γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας, 3.κάλυψη βιοτικών αναγκών)
- Η Δημιουργική Τέχνη
- Πολιτική –Πολεμική Τέχνη
- Ἑρμῆς
- Αἰδώς –Δίκη
- Η σημασία του διαμοιρασμού της αιδούς και της δίκης σε όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους
- Ἰδιώτης (=ο πολίτης ως άτομο, ο κοινός άνθρωπος, ο αγύμναστος, ο αμαθής)
ΕΝΟΤΗΤΑ 5η
- Φύσις
- Κολάζω (=τιμωρώ για σωφρονισμό του αδικούντος και παραδειγματισμό των άλλων)
- Τιμωροῦμαι (=τιμωρώ για να εκδικηθώ τον αδικήσαντα /τιμωρώ για ηθική ικανοποίηση)
- Τα έμφυτα και τα επίκτητα ελαττώματα
- Κλιμάκωση ενεργειών για τα έμφυτα ελαττώματα (θυμός-νουθεσία-διδαχή-τιμωρία)
- Θυμός
- Ασέβεια (=αφορά στους Θεούς )
- Αδικία (=αφορά στους ανθρώπους)
- Σύγκριση τιμωρίας στην 4η Ενότητα («κτείνειν ὡς νόσον πόλεως») και στην 5η Ενότητα («μή εἶναι ἐν ἀνθρώποις»)
ΕΝΟΤΗΤΑ 6η
- Η επιμέλεια και η μάθηση ως προϋποθέσεις κατάκτησης της αρετής
- Λόγος (=ο έναρθρος λόγος, η διάνοια, το λογικό , ο ορθός λόγος)
- Ο στόχος της ποινής (σωφρονισμός και παραδειγματισμός και όχι εκδίκηση, με απώτερο σκοπό την αποτροπή της αδικίας)
- Η προβολή της αξίας της ποινής στο μέλλον («μέλλοντος χάριν»)
- Η ποινή ως απόδειξη ότι η αρετή διδάσκεται
- Η αυταρέσκεια του Πρωταγόρα στο τέλος της ενότητας.
ΕΝΟΤΗΤΑ 7η
- Οι ἀγαθοί ἄνδρες (=σχόλιο 1ης ενότητας)
- Η Διάλεξη (Λόγος) ως μέθοδος πειθούς
- Ἀνδρός ἀρετή =δικαιοσύνη + σωφροσύνη+ ὅσιον
- Κλιμάκωση ποινών :θάνατος /εξορία /δήμευση περιουσίας/ καταστροφή «οἴκου».
- Στάδια αγωγής : α. οικογενειακό περιβάλλον (φορείς :γονείς-παραμάνα-παιδαγωγός/ στόχοι :βελτίωση χαρακτήρα, κατανόηση εννοιών/παιδαγωγικά μέσα :συμβουλές ,απειλές ,χτυπήματα), β. σχολικό περιβάλλον (φορείς :δάσκαλοι / στόχοι :γνώσεις ευκοσμία / παιδαγωγικά μέσα :απομνημόνευση, μίμηση ), γ. κοινωνικό περιβάλλον (φορείς :η πόλη / στόχοι :καλοί κἀγαθοί πολῖται / παιδαγωγικά μέσα :οι νόμοι)
- Παραμάνα /Παιδαγωγός
- Εὐκοσμία : Η ευπρεπής συμπεριφορά των παιδιών
- Εύθύνες
- Ἔπαινοι /Ἐγκώμια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου