Πλάτωνα «Πρωταγόρας» : Βασικές Έννοιες

ΕΝΟΤΗΤΑ 1η
  • Ευβουλία : η σωστή σκέψη και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν στην ιδιωτική και στην πολιτική ζωή , ώστε να μπορεί κανείς να μιλήσει και να πράξει για τα πολιτικά θέματα.
  • Μάθημα (επιδείξεις σε σπίτια και γυμναστήρια)
  • Οἶκος- Τά οἰκεῖα (σχόλιο βιβλίου ,σελ. 72)
  • Ἀνήρ (σχόλιο βιβλίου ,σελ. 72)
  • Ἀγαθός (σχόλιο βιβλίου ,σελ. 72)
  • Τα επιχειρήματα του Σωκράτη : (α. στην Εκκλησία του Δήμου όλοι ανεξαιρέτως έχουν το δικαίωμα να εκφράζουν τη γνώμη τους, β. σπουδαίοι πολιτικοί δεν κατάφεραν να διδάξουν στα παιδιά τους την πολιτική αρετή).
  • Κριτική σωκρατικών επιχειρημάτων
  • Μύθος (ως μέθοδος πειθούς από τον Πρωταγόρα)
ΕΝΟΤΗΤΑ 2η
  • Επιμηθέας (=ο επιλήσμων)
  • Προμηθέας (=ο προνοητικός)
  • Τα εφόδια που δώρισε στα ζώα ο Επιμηθέας
  • Ο χρόνος
  • Ἡ ὥρα
ΕΝΟΤΗΤΑ 3η
  • Περιγραφή του ανθρώπου (γυμνός, ανυπόδητος, άστρωτος, άοπλος)
  • Ήφαιστος
  • Αθηνά
  • Ἔντεχνος σοφία (=η σοφία που εμπεριέχει την τέχνη/η σοφία που συμπορεύεται με την τέχνη)
  • Οι φύλακες της Ακρόπολης (Κράτος-Βία)
  • Έμπυρος τέχνη : εκφράζει την εφαρμοσμένη, την κατασκευαστική εκδήλωση της ανθρώπινης δραστηριότητας (Ηφαίστου ) –Σοφία (Αθηνάς)
  • Δίκη
ΕΝΟΤΗΤΑ 4η
  • Ἡ Θεῖα Μοῖρα
  • Ἡ μοῖρα (=ό,τι αναλογεί στον καθένα, το μερίδιο, ο κλήρος, η τύχη, ο θάνατος)
  • Οι πολιτισμικές κατακτήσεις του ανθρώπου (βωμοί καὶ ἀγάλματα θεῶν/φωνὴν καὶ ὀνόματα /οἰκήσεις /ἐσθῆτας /ὑποδέσεις /στρωμνὰς /ἐκ γῆς τροφὰς ) . Η σειρά με την οποία αναφέρονται οι πολιτισμικές κατακτήσεις του ανθρώπου δεν είναι χρονική αλλά αξιολογική, κατιούσας κλίμακας.
  • Τα στάδια εξέλιξης του ανθρώπου
  • Η ανακάλυψη του έναρθρου λόγου
  • Άγαλμα
  • Οι συνέπειες της φωτιάς (1.εμφάνιση θρησκείας, 2. Καθιέρωση γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας, 3.κάλυψη βιοτικών αναγκών)
  • Η Δημιουργική Τέχνη
  • Πολιτική –Πολεμική Τέχνη
  • Ἑρμῆς
  • Αἰδώς –Δίκη
  • Η σημασία του διαμοιρασμού της αιδούς και της δίκης σε όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους
  • Ἰδιώτης (=ο πολίτης ως άτομο, ο κοινός άνθρωπος, ο αγύμναστος, ο αμαθής)
ΕΝΟΤΗΤΑ 5η
  • Φύσις
  • Κολάζω (=τιμωρώ για σωφρονισμό του αδικούντος και παραδειγματισμό των άλλων)
  • Τιμωροῦμαι (=τιμωρώ για να εκδικηθώ τον αδικήσαντα /τιμωρώ για ηθική ικανοποίηση)
  • Τα έμφυτα και τα επίκτητα ελαττώματα
  • Κλιμάκωση ενεργειών για τα έμφυτα ελαττώματα (θυμός-νουθεσία-διδαχή-τιμωρία)
  • Θυμός
  • Ασέβεια (=αφορά στους Θεούς )
  • Αδικία (=αφορά στους ανθρώπους)
  • Σύγκριση τιμωρίας στην 4η Ενότητα («κτείνειν ὡς νόσον πόλεως») και στην 5η Ενότητα («μή εἶναι ἐν ἀνθρώποις»)
ΕΝΟΤΗΤΑ 6η
  • Η επιμέλεια και η μάθηση ως προϋποθέσεις κατάκτησης της αρετής
  • Λόγος (=ο έναρθρος λόγος, η διάνοια, το λογικό , ο ορθός λόγος)
  • Ο στόχος της ποινής (σωφρονισμός και παραδειγματισμός και όχι εκδίκηση, με απώτερο σκοπό την αποτροπή της αδικίας)
  • Η προβολή της αξίας της ποινής στο μέλλον («μέλλοντος χάριν»)
  • Η ποινή ως απόδειξη ότι η αρετή διδάσκεται
  • Η αυταρέσκεια του Πρωταγόρα στο τέλος της ενότητας.
ΕΝΟΤΗΤΑ 7η
  • Οι ἀγαθοί ἄνδρες (=σχόλιο 1ης ενότητας)
  • Η Διάλεξη (Λόγος) ως μέθοδος πειθούς
  • Ἀνδρός ἀρετή =δικαιοσύνη + σωφροσύνη+ ὅσιον
  • Κλιμάκωση ποινών :θάνατος /εξορία /δήμευση περιουσίας/ καταστροφή «οἴκου».
  • Στάδια αγωγής : α. οικογενειακό περιβάλλον (φορείς :γονείς-παραμάνα-παιδαγωγός/ στόχοι :βελτίωση χαρακτήρα, κατανόηση εννοιών/παιδαγωγικά μέσα :συμβουλές ,απειλές ,χτυπήματα), β. σχολικό περιβάλλον (φορείς :δάσκαλοι / στόχοι :γνώσεις ευκοσμία / παιδαγωγικά μέσα :απομνημόνευση, μίμηση ), γ. κοινωνικό περιβάλλον (φορείς :η πόλη / στόχοι :καλοί κἀγαθοί πολῖται / παιδαγωγικά μέσα :οι νόμοι)
  • Παραμάνα /Παιδαγωγός
  • Εὐκοσμία : Η ευπρεπής συμπεριφορά των παιδιών
  • Εύθύνες
  • Ἔπαινοι /Ἐγκώμια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου