Απο τον Ντάβαρη Αθανάσιο, υπεύθυνο στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης
Την ώρα που οι
περισσότεροι βρίσκονται κάτω από μια ομπρέλα θαλάσσης για να προστατευτούν από
την ήλιο, οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων και οι γονείς τους, προσδοκούν αγωνιωδώς μια θέση στον ήλιο της
Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης καθώς σε λίγες
ημέρες ανακοινώνονται οι βάσεις ! Δυστυχώς,
πολλοί από τους υποψήφιους κρατούσαν ‘ομπρέλα’
απέναντι στην επιτυχία, χρησιμοποιώντας λανθασμένες τεχνικές απομνημόνευσης της ύλης, ιδίως στα μαθήματα
θεωρητικής φύσης, όπως η Ιστορία Θεωρητικής κατεύθυνσης και οι Αρχές Οργάνωσης
και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών
Τεχνολογικής κατεύθυνσης Η είσοδος στο Πανεπιστήμιο μπορεί πλέον να έρθει πιο κοντά, μέσω της
σωστής αξιοποίησης της λειτουργίας της μνήμης. Σχεδόν για κάθε θεωρητικό μάθημα υπάρχουν συγκεκριμένες
στρατηγικές αποστήθισης, στις οποίες οι υποψήφιοι μπορούν να εκπαιδευτούν,
συμπληρωματικά με την προετοιμασία που
κάνουν στο σχολείο και στα φροντιστήριο που φοιτούν. Σε συνδυασμό με την επαρκή
κατανόηση της ύλης, η μνήμη δίνει την ώθηση! Ας μιλήσουμε λοιπόν σήμερα για τη
λειτουργία της μνήμης.
Δύο από τους κλάδους
που ασχολούνται εξειδικευμένα με τη μνημονική λειτουργία, είναι η Γνωστική
Ψυχολογία και η Γνωσιακή Επιστήμη. Ορισμένοι από τους κρίσιμους γενικούς
κανόνες που αναδεικνύουν οι δύο επιστήμες είναι :
1.
Χωρίς
ικανή μνήμη δεν μπορεί να υπάρξει σημαντική μάθηση (σε ποσότητα και
ποιότητα). Πράγματι, όσο καλύτερα κωδικοποιούμε τις πληροφορίες που
προσλαμβάνουμε, τόσο καλύτερα τις μετατρέπουμε σε γνώσεις και τις αποθηκεύουμε στον εγκέφαλο μας και τόσο ευκολότερη κάνουμε τη δουλειά του
για να εξασφαλίσει επιπλέον χώρο για να μπορεί να αποθηκεύσει ακόμα
περισσότερες πληροφορίες που θα τις μετασχηματίσει σε στέρεες γνώσεις.
2.
Η
μνήμη αποτελείται από 3 στάδια. Την κωδικοποίηση,
την αποθήκευση και την ανάσυρση. Η επιτυχής απομνημόνευση απαιτεί επιτυχία και
στα 3 στάδια, ειδάλλως, το αποτέλεσμα θα είναι ελλιπές. Γι αυτό λοιπόν η επιτυχία στις Πανελλήνιες εξετάσεις, ξεκινά πρωτίστως από τη σωστή
κωδικοποίηση και αποθήκευση των
πληροφοριών την ώρα της μελέτης, και έπειτα από την ικανότητα ανάκλησης τους
την ώρα της εξέτασης. Δυστυχώς οι περισσότεροι, ταυτίζουν τη μνήμη μονάχα με
την ικανότητα ανάσυρσης. Ένα από τα μυστικά λοιπόν για την επιτυχία στις σχολικές εξετάσεις (Πανελλήνιες και μη)
είναι η τέχνη της σωστής κωδικοποίησης
και αποθήκευσης από τον μαθητή, των στοιχείων που μελετά. Η Γνωσιακή Επιστήμη
μας δίνει εξειδικευμένες μνημονικές στρατηγικές που δίνουν ένα πολύ μεγάλο
πλεονέκτημα σε εκείνον τον εξεταζόμενο
που τις κατέχει. Στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης , εκπαιδεύουμε τους
υποψηφίους των Πανελληνίων εξετάσεων σε
εκείνες τις στρατηγικές που θα τους εξασφαλίσουν το … στρατηγικό πλεονέκτημα
έναντι των συνυποψήφιων τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου