- ρεαλιστική απεικόνιση της καθημερινής πραγματικότητας
- αντιηρωικός ποιητής , εκφραστής και απολογητής της κατακερματισμένης και καθημαγμένης ανθρώπινης ύπαρξης. Ο διαρκής στοχασμός του πάνω στην έννοια της οδύνης, ως βαθύτερη ουσία και μοίρα της ανθρώπινης ύπαρξης, οδήγησε σε μια λιτή και ξεκάθαρη χαρτογράφηση του εσωτερικού πόνου του σύγχρονου ανθρώπου.
- Απορρίπτει την παραδοσιακή γραφή και στρέφεται στον συμβολισμό και τον υπερρεαλισμό.
- οικοδομεί το έργο του με εφιαλτικές εικόνες και σύμβολα, που πλησιάζουν περισσότερο τον εξπρεσιονισμό.
- Υπερτονίζει το παράλογο, ενώ από τον Υπερρεαλισμό από τον οποίον ξεκίνησε, κρατά την τολμηρή φαντασία και την παραίσθηση. Νεοϋπερρεαλισμός.( «Το έχω τονίσει επανειλημμένα, ο υπερρεαλισμός έδρασε πάνω μου σαν καταλύτης. Με λευτέρωσε στην ποίηση και στη ζωή, αλλά δεν μπορώ να πω ότι η ποίησή μου είναι υπερρεαλιστική. Η ποίησή μου είναι ιδιότυπα δραματική και λυρική» , δήλωνε ο ίδιος. (περιοδικό Τέταρτο, Μάρτιος 1987).
- παραμορφωτικά έγχρωμα σχήματα ( ένας μπαξές γεμάτος αίμα / είν΄ο ουρανός )
- αμφίδρομη κίνηση με αναιρετικό χαρακτήρα (ένας μπαξές γεμάτος αίμα / είν΄ο ουρανός/ και λίγο χιόνι )
- ασύμβατη συνύπαρξη λέξεων που αναιρούν κάθε λογική λεκτική αναμονή ( κληρονόμος πουλιών)
- αφύσικοι μετασχηματισμοί που ανατρέπουν ακόμη και τη συμπαντική τάξη ( έσφιξα τα σχοινιά μου/ πρέπει και πάλι να ελέγξω τ΄αστέρια)
- Είναι ποιητής του ατομικού άγχους, αλλά μέσα στο έργο του είναι διάσπαρτος ο απόηχος του άγχους μιας ολόκληρης εποχής. Όμως, η ποίησή του δεν είναι απαισιόδοξη. ( «Πάντα θα 'χουμε ανάγκη από ουρανό») .
-
ποίηση εικονιστική, εικαστικά
στοιχεία στην ποίησή του( μορφικά
θυμίζει την κυβιστική ζωγραφική: σχήματα παραμορφωμένα, δυνατά χρώματα,
αιφνιδιαστικοί συνδυασμοί)
- εικόνες με αντιθετική συναρμογή και μεταφορική λειτουργία
- απλή γλώσσα, λιτό λεξιλόγιο
- συνήθως έναρθρο προσηγορικό ουσιαστικό στον τίτλο του ποιήματος
- κατασκευή μικρών ποιημάτων που ακολουθούν το σχήμα: εμπειρική αφορμή, μετασχηματισμός της εμπειρίας σε ποιητική φαντασίωση και ολοκλήρωση, τελική παραγωγή της ποιητικής εμπειρίας.
Έτσι προκύπτουν τα σταθερά δομικά στοιχεία της ποίησής του:
- μια ιστορία-μήνυμα
- η σκηνική διάρθρωση
- και η ιδεοπλαστική εικόνα( εικόνα / ζωγραφιά, που εκφράζει μια ιδέα)
Λογοτεχνικά " ρεύματα " που επηρέασαν την ποίησή του
- Οι υπερρεαλιστές είναι έντονα επηρεασμένοι από την ψυχανάλυση. εκφράζουν στη ποίηση ( και στη τέχνη γενικότερα) τις διαδικασίες του υποσυνείδητου
- Σύμφωνα μ’ αυτούς ο άνθρωπος δεν πρέπει να μένει εγκλωβισμένος στην πραγματικότητα της καθημερινής ζωής αλλά να χρησιμοποιεί τη φαντασία, το όνειρο, το ασυνείδητο, σπάζοντας τα δεσμά του ρεαλισμού, της αληθοφάνειας.
- Αυτόματη γραφή με την οποία ο δημιουργός γράφει χωρίς καμιά επέμβαση της λογικής. Απόλυτη ελευθερία στο λεξιλόγιο και τη στιχουργική,
- απρόσμενοι συνδυασμοί λέξεων
- αυτόματη γραφή
- εντυπωσιακές εικόνες
Γνωρίσματα:
- ερμητισμός / κρυπτικότητα
- το στοιχείο του παραλόγου, που εκφράζεται και στη μορφή του ποιήματος
- αλλότροπη / απρόσμενη σύνδεση μη αναμενόμενων εικόνων
- τραγική αίσθηση της ζωής , σε αντίθεση με την αισιόδοξη στάση ζωής που είχαν οι μεσοπολεμικοί υπερρεαλιστές, τουλάχιστον στην αρχή της ποιητικής τους πορείας.
- Ο νεοϋπερρεαλιστής, επηρεασμένος και από τη γύρω του πραγματικότητα, δε θεωρεί τη γλώσσα ως μέσο με το οποίο θα προκαλέσει έκπληξη (όπως συνέβαινε με τους υπερρεαλιστές του μεσοπολέμου) , αλλά ως όργανο που θα τον βοηθήσει να συλλάβει και να εκφράσει την εφιαλτική πραγματικότητα που υπάρχει γύρω του .
- την έκφραση εσώτερων ψυχολογικών καταστάσεων,
- τον προσδιορισμό της μορφής ( εικονοποιία, στίξη, σύνταξη κλπ ) από την έκφραση , ηχητικές και χρωματικές αποτυπώσεις
- χρήση μεταφοράς και εικόνας
- φανταστική απεικόνιση του κόσμου και του παράλογου
- κινείται ανάμεσα στον κοινωνικό προβληματισμό και την υπαρξιακή εμπειρία, με κύριο χαρακτηριστικό την αγωνία για την τύχη του μεταπολεμικού ανθρώπου.
- ιδεολογική φόρτιση του ποιητικού λόγου
- υπαρξιακές ανησυχίες : άγχος, φόβος, ( κυρίως ο φόβος του θανάτου)
- αβεβαιότητα, αίσθηση αδιεξόδου
- τραυματικές εμπειρίες της ιστορίας, διάψευση των οραμάτων
- η φθορά που συνεπάγεται το πέρασμα του χρόνου
- η κοινωνική λειτουργία της ποίησης
- η πάλη ανάμεσα στις δυνάμεις του καλού και του κακού
- αρχετυπικοί συμβολισμοί (όπως στο Σαχτούρη ο ουρανός, το φεγγάρι, ο κήπος)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου