Απο τον Ντάβαρη Αθανάσιο, υπεύθυνο στο Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης
Το μάθημα της Ιστορίας κατεύθυνσης αποτελεί έναν διαρκή πονοκέφαλο για τους περισσότερους υποψηφίους, οι οποίοι καταναλώνουν ατελείωτες ώρες για να αποστηθίσουν και την παραμικρή λεπτομέρεια κάθε σειράς και παραγράφου! Οπωσδήποτε είναι καλό για τον υποψήφιο να θυμάται όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί, ώστε να γράψει καλύτερα στις εξετάσεις. Εντούτοις, πολλοί υποψήφιοι, προσπαθώντας όλη τη χρονιά να αποστηθίζουν, σταδιακά εξαντλούνται και φτάνουν στην περίοδο των εξετάσεων κυριολεκτικά εξουθενωμένοι και καταβεβλημένοι, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αποδώσουν όσο μπορούν.
Το μάθημα της Ιστορίας κατεύθυνσης αποτελεί έναν διαρκή πονοκέφαλο για τους περισσότερους υποψηφίους, οι οποίοι καταναλώνουν ατελείωτες ώρες για να αποστηθίσουν και την παραμικρή λεπτομέρεια κάθε σειράς και παραγράφου! Οπωσδήποτε είναι καλό για τον υποψήφιο να θυμάται όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί, ώστε να γράψει καλύτερα στις εξετάσεις. Εντούτοις, πολλοί υποψήφιοι, προσπαθώντας όλη τη χρονιά να αποστηθίζουν, σταδιακά εξαντλούνται και φτάνουν στην περίοδο των εξετάσεων κυριολεκτικά εξουθενωμένοι και καταβεβλημένοι, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αποδώσουν όσο μπορούν.
Το λάθος δεν
βρίσκεται στην επιθυμία αποστήθιση (η οποία είναι απαραίτητη), αλλά στον τρόπο με τον οποίο φτάνουν εκεί. Η μεγάλη
πλειοψηφία των μαθητών, ξεκινούν από το ειδικό στο γενικό, δηλαδή από τη
λεπτομέρεια στην παράγραφο και έπειτα στη σελίδα. Οι υπόλοιποι συνήθως
ακολουθούν την αντίστροφη πορεία, από το γενικό στο ειδικό, δηλαδή από τη
σελίδα, στην παράγραφο και μετά στη λεπτομέρεια. Και οι δύο αυτές μέθοδοι,
είναι κουραστικές, με αμφίβολα αποτελέσματα.
Ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος, είναι η
μελέτη με μια μικτή στρατηγική, όπου οι πορείες από το ειδικό στο γενικό και από το γενικό στο ειδικό
εναλλάσσονται, ανάλογα πάντα με το στυλ μελέτης και επεξεργασίας πληροφοριών
που ταιριάζει στον κάθε υποψήφιο. Ένα μεγάλο λάθος που κάνουν γονείς αλλά
και εκπαιδευτικοί, είναι η πεποίθηση ότι όλοι οι μαθητές έχουν τον ίδιο τρόπο
επεξεργασίας των πληροφοριών, με αποτέλεσμα να μην εξειδικεύεται και να μην
διαιρείται ποτέ η διδασκαλία της ύλης (σε σχολεία και φροντιστήρια) σε
τομείς που δίνουν την ευκαιρία σε όλους να αφομοιώσουν την ύλη όπως τους
ταιριάζει. Ακόμα μεγαλύτερο λάθος είναι δυστυχώς η πίστη ότι αρκεί η σκληρή μελέτη
για να οδηγηθεί κάποιος στην αποστήθιση, με αποτέλεσμα, αφενός να θεωρείται
τεμπέλης ο υποψήφιος που δυσκολεύεται να αποστηθίσει, αφετέρου να μην
διδάσκονται στρατηγικές ποιοτικής γνωστικής προσπέλασης που θα οδηγήσουν σε
κατανόηση και αποστήθιση των κειμένων.
Ας δώσουμε
ορισμένες κρίσιμες συμβουλές για τον τρόπο μελέτης μιας σελίδας Ιστορίας:
Υποψήφιοι
με γραμμικό στυλ μελέτης
Έχοντας
μπροστά τους μια σελίδα, οι υποψήφιοι με γραμμικό γνωστικό στυλ, πρέπει
να ξεκινούν να μελετούν πρώτα ορισμένα από τα επιμέρους
στοιχεία προκειμένου να χτίσουν μια πρώτη γενική εικόνα η οποία θα τους
επιτρέψει να ξαναγυρίσουν στα επιμέρους στοιχεία ώστε να αρχίζουν να τα
αποστηθίζουν σταδιακά. Στη συνέχεια, θα πρέπει να προσπαθούν να εντάσσουν τα
(λίγα) στοιχεία που ήδη έχουν αποστηθίσει, στη γενική εικόνα που χτίζουν και να
εξάγουν γενικά και ποιοτικά συμπεράσματα . Κάθε φορά που νιώθουν ότι
έχουν κάνει ένα καλό βήμα στο χτίσιμο της γενικής εικόνας με συμπεράσματα,
θα πρέπει να ξαναγυρνούν σε νέα, λίγα επιμέρους στοιχεία κάθε φορά, να τα
αποστηθίζουν και να τα ενσωματώνουν στη γενική εικόνα που ήδη έχουν
διαμορφώσει, ώστε αυτή να εμπλουτίζεται με νέα συμπεράσματα στα οποία τα
επιμέρους στοιχεία θα δώσουν την ευκαιρία να εξαχθούν.
Υποψήφιοι
με σφαιρικό στυλ μελέτης
Μπροστά σε
μια σελίδα, οι υποψήφιοι με σφαιρικό γνωστικό στυλ, πρέπει να χτίσουν πρώτα μια
γενική εικόνα, χωρίς να δίνουν έμφαση στα επιμέρους στοιχεία και σταδιακά να
αρχίζουν να συλλέγουν εκείνα τα επιμέρους στοιχεία που θα τους βοηθήσουν να
ξαναγυρίσουν και να χτίσουν μια πανίσχυρη εικόνα για το θέμα. Στη συνέχεια,
έχοντας ισχυρή αυτοπεποίθηση για τη γενική κατανόηση που έχουν αποκτήσει
για το θέμα, θα μπορούν πολύ πιο εύκολα να αποστηθίσουν τις εναπομείνασες
λεπτομέρειες, οι οποίες θα μπορούν πια να ‘πατήσουν’ εύκολα πάνω στην ισχυρά
δομημένη εικόνα που έχει σχηματίσει για το θέμα ο υποψήφιος.
Υπάρχουν
λοιπόν νέες, πρωτοποριακές και έξυπνες στρατηγικές απομνημόνευσης και
αποστήθισης που αυξάνουν σημαντικά τις πιθανότητές του υποψηφίου για επιτυχία
στις Πανελλήνιες εξετάσεις, στα θεωρητικά του μαθήματα.
Έχοντας γνώση των δυσκολιών που συναντούν οι
υποψήφιοι φοιτητές Θεωρητικής κατεύθυνσης στο μάθημα της Ιστορίας, το Φιλολογικό & Οικονομικό Φροντιστήριο Ιωαννίδης Άρης και Ντανοπούλου –
Ιωαννίδου Όλγα, και το Εργαστήρι Έξυπνης Μάθησης ενώνουν τις δυνάμεις τους και
προσφέρουν στον υποψήφιο φοιτητή όλες αυτές
τις νέες στρατηγικές απομνημόνευσης για το συγκεκριμένο μάθημα καθώς και
για τα υπόλοιπα μαθήματα θεωρητικής φύσης.
Οι συγκεκριμένες στρατηγικές, στις οποίες
βέβαια πρέπει να εκπαιδευτεί ο μαθητής, αφορούν την Ιστορία και τα Κείμενα
Νεοελληνικής Λογοτεχνίας που
υπάρχουν στη Θεωρητική κατεύθυνση, καθώς και το μάθημα Αρχές οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων και υπηρεσιών στην
Τεχνολογική κατεύθυνση.
Το εγχείρημα αποτελεί κάτι νέο για την πόλη του
Βόλου αλλά και σε επίπεδο Θεσσαλίας, προσφέροντας στους υποψηφίους του φροντιστηρίου μας μας ένα
μεγάλο πλεονέκτημα στην προσπάθεια τους να γράψουν όσο γίνεται καλύτερα στις
Πανελλαδικές εξετάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου