Τε Επισημάνσεις για την ανάπτυξη ιδέας σε παράγραφο (Συνήθως δεύτερο ερώτημα στις εξετάσεις)

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ. ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ «ΤΕΧΝΗ»


Βήμα 1ο: Εντοπίζω τις έννοιες- τις λέξεις-κλειδιά που καλούμαι να σχολιάσω.
Βήμα 2ο: Κατανοώ τη μεταξύ τους σχέση.
Βήμα 3ο: Αναδιατυπώνω -με απόλυτη νοηματική πιστότητα- στη θεματική περίοδο τους βασικούς άξονες του δοθέντος αποσπάσματος.
Βήμα 4ο: Αιτιολογώ, αναλύω, εξηγώ το περιεχόμενο της θεματικής περιόδου.


ΜΙΚΡΟΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟ (εφαρμογή θεωρίας)
Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο την άποψη : «Η τέχνη είναι ο δρόμος απ’ όπου το άτομο επιστρέφει στην ομάδα».


μέσω της τέχνης

άτομο →→→→→→ ομάδα

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ:
Θεματική Περίοδος (ορισμός θέματος): Τέχνη είναι ο άρρηκτος δεσμός που ενώνει τους ανθρώπους και τους λαούς καταργώντας τα σύνορα του μίσους.
Λεπτομέρειες ανάπτυξης: Η τέχνη ως αισθητική έκφραση της ζωής έχει ευεργετική επίδραση τόσο στον άνθρωπο όσο και στη κοινωνία. Αποτελεί μια γλώσσα που είναι κοινή για όλους. Μέσω της τέχνης επισημαίνεται η κοινή μοίρα των ανθρώπων, ενώ στηλιτεύεται το μίσος απέναντι στους συνανθρώπους μας , καθώς και η απάθεια απέναντι στα πανανθρώπινα προβλήματα . Κάθε είδους τέχνη αποτελεί έναν ύμνο για τον άνθρωπο ανεξαρτήτως χρώματος , φυλής, θρησκείας, ενώ αντιτάσσεται στο ρατσισμό και τον εθνικισμό..
ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ/ συμπέρασμα: Τέλος ,συμβάλλει στην καλλιέργεια της ομαδικότητας, της κοινωνικής συνείδησης και στην πρόταξη του κοινού καλού.


ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ
Επιχείρημα: η επόμενη πρόταση αναπτύσσει-υποστηρίζει το νόημα της προηγούμενης.
► Η θεματική περίοδος της παραγράφου μας αποτελεί την αποδεικτέα θέση που καλούμαστε να αποδείξουμε.
► Για να την αναπτύξουμε μπορούμε να θέσουμε τα ερωτήματα: ΤΙ – ΓΙΑΤΙ – ΣΥΝΕΠΩΣ – ΑΝ ΔΕΝ – ΜΗΠΩΣ ΔΕΝ – ΠΩΣ, τα οποία ενεργοποιούν σκέψεις και συλλογισμούς.
► Με βάση την αποδεικτέα θέση, συγκεντρώνουμε αποδεικτικό υλικό (θεωρητικό και πρακτικό) και οργανώνουμε την επιχειρηματολογία μας με τις διάφορες μεθόδους οργάνωσης των επιχειρημάτων:
1.αιτιολόγηση
2. αίτιο – αποτέλεσμα , σκοπός , συμπέρασμα
3. επεξήγηση
4. παράδειγμα
5. ερώτηση –απάντηση
6. ορισμός – διευκρίνιση
7. αντίθεση
8. διαίρεση
9. προϋπόθεση
10. ιστορική αναφορά (ο ρατσισμός στο παρελθόν)
11. μαρτυρία


ΟΔΗΓΙΕΣ
Α. Δεν «ξεφεύγουμε» από τη θεματική μας περίοδο με άσχετες ιδέες.
Β. Συνοχή –χρήση συνδετικών ,διαρθρωτικών λέξεων και εκφράσεων.

ΜΙΚΡΟΚΕΙΜΕΝΟ ΔΕΥΤΕΡΟ/ εφαρμογή θεωρίας
«Το σχολείο αποβλέπει κυρίως στην ανάπτυξη του λογικού στοιχείου στο παιδί. Και όπως είναι σήμερα γνωστό, η υπερτροφία του λογικού στοιχείου πληρώνεται με την ατροφία των υπολοίπων». Να σχολιάσετε σε μια παράγραφο την άποψη του συγγραφέα στο παραπάνω χωρίο.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η λειτουργία του σχολείου στις μέρες μας είναι πολύ περιορισμένη. Ουσιαστικά, διαποτίζει με ρηχές και ξερές γνώσεις τα νεανικά μυαλά με σκοπό τη μαζοποίηση και ομοιομορφία. Η λογική πρέπει να αποτελεί το βασικό στοιχείο του ανθρώπου πράγμα που εμποδίζει τα παιδιά να αναπτύξουν το ελεύθερο πνεύμα της αμφισβήτησης και να καλλιεργήσουν την φαντασία τους. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι προβάλλονται μόνο εμπορικοποιημένα πρότυπα σε όλους τους τομείς: στο ντύσιμο , το φαγητό, τη μουσική ... Ως εκ τούτου η νέα γενιά αποκαλύπτεται μουντή, αδιάφορη και απόλυτα επιφανειακή. (91 λέξεις)


ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: Η λειτουργία του σχολείου στις μέρες μας είναι πολύ περιορισμένη.
ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ, ΣΚΟΠΟΣ-ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Ουσιαστικά , διαποτίζει με ρηχές και ξερές γνώσεις τα νεανικά μυαλά με σκοπό τη μαζοποίηση και ομοιομορφία.
ΑΙΤΙΟ-ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Η λογική αντιμετωπίζεται σαν το βασικό στοιχείο του ανθρώπου, πράγμα που εμποδίζει τα παιδιά να αναπτύξουν το ελεύθερο πνεύμα της αμφισβήτησης και να καλλιεργήσουν την φαντασία τους.
ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ/ παράδειγμα: Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι μέσω του σχολείου προβάλλονται μόνο εμπορικοποιημένα πρότυπα σε πολλούς τομείς : στο ντύσιμο, το φαγητό, τον τρόπο σκέψης: ↑
ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΑ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ως εκ τούτου η νέα γενιά αποκαλύπτεται μουντή, αδιάφορη και απόλυτα επιφανειακή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου