- σφίξιμο των δακτύλων κατά το γράψιμο
- παράξενες τοποθετήσεις του καρπού, του σώματος ή του χεριού
- υπερβολικά σβησίματα
- ανάμειξη κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων
- ανάμειξη όρθιων και πλαγιαστών γραμμάτων
- αστάθεια στο σχήμα και στην κλίση των γραμμάτων
- ακανόνιστα μεγέθη και σχήματα γραμμάτων
- ατελή πλαγιαστά γράμματα
- κακή χρήση των γραμμών και των περιθωρίων
- κακή οργάνωση της σελίδας
- αργοπορία κατά την αντιγραφή
- γενική κακογραφία
- μειωμένη ταχύτητα γραφής
- απροσεξία στις λεπτομέρειες κατά το γράψιμο
- συχνά είναι αναγκαία φραστικά σήματα και ψιθυρισμοί
- νιώθει αρκετή εμπιστοσύνη, όταν βλέπει σε οθόνη αυτό που κάνει το χέρι κατά το γράψιμο
- υλοποιεί αργά φραστικές κατευθύνσεις που περιλαμβάνουν διαδοχικές πράξεις και σχεδιασμό
- Ο δάσκαλος μπορεί να βάλει το παιδί να ζωγραφίσει σχήματα ροής πριν ακόμα αρχίζει να του μαθαίνει να γράφει γράμματα
- Μέσα σε μια τάξη, οι αριστερόχειρες καλό είναι να κάθονται στα αριστερά ενός δεξιόχειρα ή δίπλα σε έναν αριστερόχειρα
- Στους αριστερόχειρες μαθαίνουμε να κρατούν το μολύβι τουλάχιστον 2 εκ μακριά από τη μύτη, για να βλέπουν αυτά που γράφουν.
- Για παιδιά που πιέζουν πολύ δυνατά το χαρτί, δοκιμάζουμε να βάλουμε δεύτερο χαρτί από κάτω, με καρμπόν ανάμεσα και του ζητάμε να γράψει τόσο μαλακά, ώστε να μην αποτυπωθούν αυτά που γράφει
- Ανταμοιβή-αποζημιώσεις για το δυσγραφικό μαθητή
- Κατανόηση: Καταλάβετε τις ανακολουθίες του μαθητή και την εμφάνιση διακυμάνσεων
- Ίσια ή καλλιγραφικά: Επιτρέψτε στο μαθητή να χρησιμοποιεί οποιαδήποτε από τις δυο μορφές γραμμάτων. Πολλοί δυσγραφικοί μαθητές νιώθουν πιο άνετα με το καλλιγραφικό γράψιμο.
- Υπολογιστής: Ενθαρρύνετε το μαθητή να νιώσει άνετα χρησιμοποιώντας έναν επεξεργαστή κειμένου σε υπολογιστή. Οι μαθητές μπορούν να διδαχτούν κι από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού να γράφουν τις προτάσεις τους κατευθείαν στο πληκτρολόγιο.
- Ενθαρρύνετε τη συνεχή χρήση ενός ηλεκτρονικού ορθογράφου στον υπολογιστή, για να μειωθούν οι συνολικές ανάγκες γραψίματος.
- Ενθαρρύνετε τη χρήση ενός ηλεκτρονικού ορθογράφου με φωνή, για να μειώσει τις συνολικές απαιτήσεις. Αν ο μαθητής έχει παράλληλα προβλήματα και ανάγνωσης, το ομιλούν εξάρτημα είναι απαραίτητο, γιατί θα διαβάζει /λέει τις λέξεις.
- Βάζετε τους μαθητές να διορθώνουν τα χαρτιά τους μετά από λίγο διάστημα και χρησιμοποιήστε στρατηγικές διόρθωσης. Οι μαθητές ίσως χρειάζονται βοήθεια, για να αναπτύξουν επαρκείς τεχνικές διόρθωσης.
- Αν το πρόβλημα είναι η αρχή, ενθαρρύνετε τις στρατηγικές οπτικής προ-οργάνωσης
- Δώστε περισσότερο χρόνο για τις γραπτές δραστηριότητες.
- Αν είναι αναγκαίο, μειώστε τις γραπτές εργασίες που αναθέτετε
- Επιτρέψτε στο μαθητή να μαγνητοφωνεί τις εργασίες του και/ ή να εξετάζεται στα τεστ προφορικά.
- Ενισχύστε τις θετικές πλευρές των μαθητικών προσπαθειών.
- Δείξτε υπομονή.
- Ενθαρρύνετε το μαθητή να είναι υπομονετικός με τον εαυτό του.
- Χρήσιμες προγραφικές ασκήσεις είναι εκείνες όπου το παιδί ψάχνει με το μολύβι την έξοδο από έναν λαβύρινθο καθώς και εκείνες όπου ενώνει τις τελείες για να βρει τι σχήμα κρύβεται.
- Για την εκμάθηση του τρόπου γραφής των γραμμάτων, βοηθούν παιχνίδια μνήμης, όπως η ανάσυρση των συγκεκριμένων πλαστικών γραμμάτων που του ζητούμε μέσα από μία τσάντα χωρίς να κοιτά
ΤΥΠΟΙ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑΣ
ΤΥΠΟΙ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑΣRuthmary Deuel –1995
Washington U. St. Louis, Mo.
Ανά τύπο η δυσγραφία έχει κάποια χαρακτηριστικά. συγκεκριμένα κατά κατηγορία:
ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ
ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ ΓΡΑΦΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Φτωχή ευαναγνωσία με περιπλοκότητα δομής που επιβαρύνει την ποιότητα του παραγόμενου
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ: Σοβαρά μη φυσιολογική
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Υπάρχει με μικρές δυσκολίες
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Υπάρχει με μικρές δυσκολίες
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΘΕΣΗΣ ΔΑΚΤΥΛΩΝ: Φυσιολογική
ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ ΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΑΔΕΞΙΟΤΗΤΑΣ
ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ ΓΡΑΦΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Φτωχή ευαναγνωσία
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ: Υπάρχει με μικρές δυσκολίες
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Φτωχά ευανάγνωστη
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Συχνά συμβατή
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΘΕΣΗΣ ΔΑΚΤΥΛΩΝ: Μη φυσιολογική
ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ ΛΟΓΩ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΧΩΡΟΥ
ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ ΓΡΑΦΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Φτωχή ευαναγνωσία
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ: Υπάρχει με μικρές δυσκολίες
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ: Φτωχά ευανάγνωστη
ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Σοβαρά μη φυσιολογική
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΘΕΣΗΣ ΔΑΚΤΥΛΩΝ: Φυσιολογική
-Μεγάλα γράμματα,
-δυσκολία ακολουθίας των γραμμών του τετραδίου,
-αντιστροφές γραμμάτων,
-φτωχό επίπεδο ζωγραφικής,
-δυσκολία συντονισμού κινήσεων-αδεξιότητα,
-κακή στάση σώματος κατά την γραφή (σκύψιμο),
-κακή ποιότητα γραμμάτων κλπ.
Η δυσγραφία είναι μία δυσκολία που επηρεάζει άμεσα το παιδί σε όλη την μαθησιακή του εικόνα, το απογοητεύει όσον αφορά την παραγωγή αυτών που γνωρίζει, το κουράζει και κάνει γενικά όλη την μαθησιακή διαδικασία επώδυνη και βαρετή.
Για τον λόγο αυτό η ποιότητα της γραφής είναι ένα σημείο όπου δίνουν πολύ μεγάλη σημασία εδώ και πάρα πολλά χρόνια σε όλες τις προηγμένες χώρες του κόσμου -και τα τελευταία χρόνια και στην χώρα μας – στην αξιολόγηση του παιδιού σχετικά με το εάν είναι έτοιμο να ενταχθεί στην Α΄ Δημοτικού.
Δυσγραφία
Τα παιδιά με δυσγραφία παρουσιάζουν επίμονη δυσκολία στην γραφή, με αποτέλεσμα ένα δυσανάγνωστο κείμενο, ή ένα ευανάγνωστο που όμως έχει γραφτεί με πάρα πολύ αργό ρυθμό. Δεν πρέπει να συγχέεται η δυσγραφία, με τις παραλείψεις γραμμάτων που αφορούν την δυσλεξία και την δυσορθογραφία, παρότι συχνά συνυπάρχουν και την δυσπραξία. Πρέπει επίσης να γίνεται ένας διαχωρισμός στην δυσλεκτική δυσγραφία και σε αυτή που οφείλεται σε δυσκολίες οπτικοκινητικού συντονισμού, ή ελλιπής λεπτή κινητικότητα και γενικότερες κινητικές δυσκολίες π.χ σύνδρομο Down.
Οι μαθητές με δυσγραφία παρουσιάζουν απουσία τονισμού, σημείων στίξης, ανάμειξη κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων. Δεν γράφουν πάνω στη γραμμή, δυσκολεύονται να κρατήσουν ένα σταθερό μέγεθος και πάχος γραμμάτων, βγαίνουν έξω από το περιθώριο, δεν αφήνουν αποστάσεις ανάμεσα στις λέξεις με αποτέλεσμα όλη η σελίδα να μοιάζει με μια πρόταση. Συνήθως κρατούν με δύναμη το μολύβι τους, σπάζοντας συνέχεια τη μύτη από τη πίεση που ασκούν – για αυτό το λόγο η χρήση μηχανικών μολυβιών δεν ενδείκνυται - σβήνουν συνέχεια, κάνουν μουντζούρες και τσαλακώνουν τα τετράδιά τους. Κουράζονται περισσότερο από τα άλλα παιδιά όταν γράφουν και παραπονιούνται ότι τα πονάει το χέρι τους, κάτι που πράγματι συμβαίνει. Δαγκώνουν την ώρα που γράφουν το μολύβι ή την μπλούζα τους και χάνουν συνέχεια τα πράγματα του γραφείου τους.
Η αντιγραφή είναι η πιο βαρετή και κοπιαστική δραστηριότητα και την αναβάλλουν όσο μπορούν. Γράφουν είτε υπερβολικά γρήγορα και δυσανάγνωστα, είτε υπερβολικά αργά. Ιδιαίτερα σε καταστάσεις πίεσης, όπως τα διαγωνίσματα, το γραπτό τους μπορεί να είναι αδύνατο να διαβαστεί.
Οι παρατηρήσεις από τον εκπαιδευτικό ή το γονιό του τύπου « προσπάθησε περισσότερο, μπορείς να κάνεις καλύτερα γράμματα», φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα. Οι ασκήσεις αντιγραφής, παρότι είναι μια καλή άσκηση για τα παιδιά, όταν γίνεται χωρίς επίβλεψη, δεν έχει το αναμενόμενο αποτέλεσμα, αφού δε καθοδηγείται το παιδί στη σωστή φορά των γραμμάτων και εδραιώνει λάθος τεχνικές .
Δυστυχώς όμως ένα κείμενο δυσανάγνωστο προδιαθέτει αρνητικά τον αναγνώστη, ακόμα και αν το περιεχόμενο του είναι πολύ καλό. Για αυτό το λόγο, καλό είναι το παιδί να μπει στην κατάλληλη θεραπευτική αντιμετώπιση από τον ειδικό και με την χρήση ταυτόχρονα υποστηρικτικών μέσων να προσπαθήσει να γράψει περισσότερο ευανάγνωστα. Στα μικρότερα παιδιά που είναι και πιο ανώριμα, οι απαιτήσεις πρέπει να είναι μικρότερες και να μην είμαστε αυστηροί, ούτε να συγκρίνουμε τα γραπτά τους με των άλλων παιδιών. Ίσως στην αρχή να χρειάζεται να παίρνουν λιγότερες ασκήσεις από τις κανονικές και να τους δίνετε περισσότερος χρόνος, με ολιγόλεπτα διαλλείματα. Μεγαλώνοντας το παιδί και καθώς ωριμάζει, κάνοντας μικρά βήματα κάθε φορά, με εκπαίδευση και συνεχή ενθάρρυνση, βελτιώνει το γραπτό του και αποκτά περισσότερη αυτοπεποίθηση σε ότι αφορά το γραπτό λόγο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου