Α.
ΘΕΩΡΙΑ
Απρόσωπα
ή τριτοπρόσωπα λέγονται τα ρήματα
που βρίσκονται συνήθως ή μόνο στο γ’ ενικό πρόσωπο και δεν έχουν ως υποκείμενο ένα πρόσωπο ή πράγμα.
Συνηθέστερα
απρόσωπα ρήματα είναι τα εξής :
ü
Χρή (= είναι ανάγκη)
ü
Δεῖ
(= πρέπει)
ü
Προσήκει
(= αρμόζει)
ü
Δοκεῖ
(= φαίνεται καλό)
ü
Μέλει
(= υπάρχει φροντίδα)
ü
ἔστιν
, ἔξεστιν
(= επιτρέπεται, είναι δυνατόν)
ü
Πρέπει , ἐνδέχεται , λέγεται , συμβαίνει , νομίζεται , ἀγγέλλεται.
Εκτός από τα απρόσωπα ρήματα υπάρχουν
και οι απρόσωπες εκφράσεις, που
σχηματίζονται :
1) από το ἐστίν και το ουδέτερο των επιθέτων
:
ü
ἄξιόν ἐστιν
(= αξίζει)
ü
δῆλόν ἐστιν
(= είναι φανερό)
ü
δίκαιόν ἐστιν
(= είναι δίκαιο)
ü
εἰκός ἐστιν
(= είναι φυσικό ή επόμενο)
ü
ῥάδιόν ἐστιν
(= είναι εύκολο)
ü
χαλεπόν ἐστιν
(== είναι δύσκολο)
ü
οἷόν τ’ ἐστιν
(= είναι δυνατό)
ü
καλόν ἐστιν, φανερόν ἐστιν, δυνατόν
ἐστιν
2) με το ἐστίν και ένα από τα ουσιαστικά :
ü
ἀκμή ἐστίν
(= είναι η πλέον κατάλληλη στιγμή να…)
ü
θέμις ἐστίν
(= είναι δίκαιο, συνήθεια να …)
ü
καιρός ἐστιν
(= είναι ευκαιρία, κατάλληλη στιγμή να …)
ü
χρεών ἐστιν
(= είναι μοιραίο, αναγκαίο, επιβεβλημένο να…)
ü
ὥρα ἐστίν
(= είναι κατάλληλος χρόνος να …)
ü
ἀνάγκη ἐστίν
(= είναι ανάγκη να …)
ü
ἐλπίς ἐστιν
(= υπάρχει ελπίδα, προσδοκία να …)
3) με το ρήμα ἔχει και ένα τροπικό επίρρημα :
ü
ἀναγκαίως ἔχει (= είναι αναγκαίο)
ü
εὖ ἔχει
(= καλώς έχει)
ü
καλῶς ἔχει
Ένα απρόσωπο ρήμα ή μία απρόσωπη
έκφραση μπορεί να πάρει ως υποκείμενο : 1) άναρθρο απαρέμφατο → Ἐδόκει ἥξειν βασιλέα (= Φαινόταν
ότι θα έρθει ο βασιλιάς), 2) δευτερεύουσα ειδική πρόταση → Δῆλον
γάρ ἐστι τοῖς Ὀλυνθίοις ὅτι νῦν
οὐ περί δόξης πολεμοῦσι (= Διότι είναι φανερό στους Ολυνθίους ότι τώρα δεν
πολεμούν για δόξα), 3) το αφηρημένο
ουσιαστικό που προέρχεται από το απρόσωπο ρήμα → Δεῖ
χρημάτων [= ἔνδειά ἐστι χρημάτων].
Οι απρόσωπες εκφράσεις δῆλόν ἐστιν, φανερόν ἐστιν δέχονται
υποκείμενο μόνον ειδική πρόταση και
όχι απαρέμφατο →
Φανερόν ἐστιν ὅτι τα
μέλλοντα προγιγνώσκειν οὐ τῆς ἡμετέρας φύσεώς ἐστιν (= Είναι φανερό ότι δεν
είναι στη φύση μας να γνωρίζουμε από πριν τα μέλλοντα).
Συνήθως μετά τα απρόσωπα ρήματα
ακολουθεί δοτική προσωπική του ενεργούντος προσώπου → Ἔδοξεν
αὐτοῖς ἀπιέναι (= Φάνηκε καλό σ’ αυτούς να φύγουν).
Ø
Η δοτική προσωπική, αν μετατραπεί σε
αιτιατική, μας δίνει το υποκείμενο του απαρεμφάτου → Ἔδοξεν
αὐτοῖς ἀπιέναι [= ἔδοξεν ἀπιέναι αὐτούς].
Συχνά αντί της απρόσωπης χρησιμοποιείται η προσωπική
σύνταξη κι έτσι τονίζεται περισσότερο το πρόσωπο που ενεργεί ή πάσχει ή είναι
εκείνο που φανερώνει το απαρέμφατο. Η προσωπική σύνταξη είναι συνηθισμένη με το δοκῶ, όταν αυτό σημαίνει φαίνομαι ή νομίζομαι → Ἔδοξέ μοι ὁ στόλος
πάγκαλος εἶναι [αντί : Ἔδοξέ μοι τόν στόλον πάγκαλον εἶναι] (=
Μου φάνηκε ότι ο στόλος ήταν πάρα πολύ ωραίος).
Β. ΑΣΚΗΣΕΙΣ
* Στις προτάσεις που ακολουθούν να βρείτε το Υποκείμενο των απαρεμφάτων και τη δοτική
προσωπική :
- Ἔξεστιν
ὑμῖν πορεύεσθαι οἴκαδε.
- Οὐ
πρέπον σοί ἐστι μή οὐ λέγειν τά δίκαια.
- Βέλτιόν ἐστι
τοῖς Ἕλλησι θνήσκειν ἤ ἀεί τῷ τυράννῳ δουλεύειν.
- Ἔδοξεν αὐτῷ
ἐπιστολήν πέμπειν τοῖς Ἀθηναίοις.
- Οὐ δυνατόν
ἐστιν ὑμῖν φυλάττειν τήν πόλιν.
- Προσήκει
ἡμῖν ἅπασι κολάζειν τούς προδότας.
- Νῦν οἷον τέ
ἐστιν (= είναι δυνατόν) ἡμῖν εὐεργέτας γίγνεσθαι τῶν Θηβαίων.
- Ἔδοξεν
Ἀθηναίοις τόν λιμένα τειχίσαι.
- Ἔξεστι
Κλαζομενίοις ἀσχημονεῖν.
- Ἀναγκαῖόν
ἐστιν ἡμῖν πράττειν ταῦτα.
* Να γράψετε τι
είδος σύνταξης (ταυτοπροσωπία - ετεροπροσωπία) υπάρχει στις επόμενες φράσεις :
- Ἀντισθένης ἔλεγεν οὐδένα ἄνθρωπον ἀθάνατον εἶναι.
- Ὁμολογοῦμεν ἄδικοι εἶναι καί πλεονέκται.
- Χρή πάντας ἡμᾶς τούς
θεούς σέβειν.
- Σωκράτη φασίν εἶναι πάντων σοφώτατον.
-
Τόν καλόν κἀγαθόν ἄνδρα εὐδαίμονα εἶναι νομίζω.
-
Ὁμολογεῖται τήν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην
εἶναι.
- Οὐ δύναμαι μή οὐκ ἐπαινεῖν σε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου