Νίκος Εγγονόπουλος, Ποίηση 1948
- δεν χαρακτηρίζεται από περίεργες συνάψεις λέξεων,
- από προγραμματική καταστρατήγηση του λογικού ειρμού και του
νοήματος
- από μεταφορές που προτείνουν αναλογίες ανάμεσα σε στοιχεία
ετερόκλητα
- οριακή μορφική λιτότητα,
- θεματική ευκρίνεια και νοηματική καθαρότητα που υπερβαίνουν τις
συνηθισμένες αντιλήψεις περί ποιητικότητας και τρέπουν τον αναγνώστη προς
την εξέταση όχι τόσο του σημαίνοντος όσο του σημαινόμενου.
- η γλώσσα του ποιήματος είναι ομοιογενής:
είναι μια καθημερινή δημοτική, που το μόνο το οποίο επιδιώκει είναι η
επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα. Λείπουν
εντελώς οι τολμηρές υφολογικές επιλογές, που αποσκοπούν στην αφύπνιση (ή
τον εντυπωσιασμό) του αναγνώστη, η συνηθισμένη ή και προσφιλής στον ποιητή
παράλληλη παρουσία της δημοτικής με την καθαρεύουσα, καθώς και η συνύπαρξη
ετερόκλητων γλωσσικών τύπων. Η γλωσσική ουδετερότητα αναδεικνύεται σε μια
γενικότερη υφολογική ουδετερότητα, μέσα από την απουσία μεταφορών ή και
άλλων σχημάτων λόγου. Η απουσία αυτή είναι πλήρης και κατορθώνεται χάρη
στην απουσία ποιητικών εικόνων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο
ποιητής αποφεύγει τη χρήση οποιασδήποτε εικόνας, κάνοντας έτσι φανερό πως
δεν θέλει να καλύψει την επικοινωνιακή λειτουργία τού ποιητικού λόγου του
με ποιητικό φόρτο, αλλά ούτε καν να την επισκιάσει με την παρουσία
κάποιας περιγραφικής εικόνας.
- Ο ποιητής δεν θυσιάζει την ελευθερία της ποίησης και, γενικότερα,
της τέχνης στην υπηρεσία κοινωνικών σκοπών, αλλά δέχεται πως, μέσα στα
όρια αυτής της ελευθερίας, υπάρχει το δικαίωμα του ποιητή που ζει σε μια
σκοτεινή εποχή να μη θέλει να γράφει, ή να
γράφει με τρόπο που να ταιριάζει όχι με την ποιητική του ή, γενικότερα, το
πρόγραμμα του,
αλλά με την ατμόσφαιρα που επικρατεί στο κοινωνικό και ιστορικό
περιβάλλον του ( δηλαδή η απομάκρυνση του Εγγονόπουλου από του
υπερρεαλιστικό τρόπο γραφής του σ΄αυτό το ποίημα είναι ένας τρόπος να
δείξει τη διαμαρτυρία του για τον Εμφύλιο) . Το ποίημα αποτελεί έκφραση μιας προσωπικής αντίδρασης :
ο ποιητής δεν έχει τη διάθεση να γράψει, γιατί δίπλα του συμβαίνουν γεγονότα
που τον κάνουν να συνειδητοποιεί τη ματαιότητα της ποιητικής δημιουργίας,
και διατυπώνει την άποψη πως η απασχόληση με την ποίηση δεν ταιριάζει με
την τραγικότητα του Εμφύλιου. Γράφει,
λοιπόν, τελικώς το ποίημα, αλλά το γράφει με τέτοιο τρόπο, ώστε να το
απογυμνώσει από τα στοιχεία εκείνα που, παραδοσιακά, το καθιερώνουν ως
ποίημα (δηλαδή, ως ποιητικό έργο τέχνης) - το γράφει με σκοπό να το
απογυμνώσει από την ποιητικότητα του και, με τον τρόπο αυτό, να το
ακυρώσει ως λόγο που έχει αισθητικές αξιώσεις
- Η ποίηση
λειτουργεί πολιτικά, προκαλεί εξελίξεις, αποτελεί καθοριστικό ιστορικό
και κοινωνικό παράγοντα;
- Αν δεν έχει μια τέτοια λειτουργία μήπως θα έπρεπε να την επιδιώξει;
- Μπορεί ή
πρέπει ένας ποιητής να μη συμμετέχει σε αυτά που συμβαίνουν γύρω του;
- Είναι η
ποίηση αυτοσκοπός ή ένα μέσο που χρησιμοποιείται υπέρ ή εναντίον της
ανθρώπινης προόδου;
- Είναι
δυνατόν να θεωρήσουμε την ποίηση σαν κάτι ξεχωριστό και ανεξάρτητο, ή
μήπως η δύναμη της απορρέει από τη σύνδεση της με δραστηριότητες που δεν
είναι καθόλου λογοτεχνικές;
Ἔστω ἀπαντεῖστε μ᾿ ἕνα ναὶ ἢ μ᾿ ἕνα ὄχι.
Τὸ ἔχετε τὸ πρόβλημα σκεφτεῖ
Πιστεύω ἀσφαλῶς πὼς σᾶς βασάνισε
Τὰ πάντα βασανίζουν στὴ ζωὴ
Παιδιὰ γυναῖκες ἔντομα
Βλαβερὰ φυτὰ χαμένες ὦρες
Δύσκολα πάθη χαλασμένα δόντια
Μέτρια φίλμς. Κι αὐτὸ σᾶς βασάνισε ἀσφαλῶς.
Μιλᾶτε ὑπεύθυνα λοιπόν. Ἔστω μὲ ναὶ ἢ ὄχι.
Σὲ σᾶς ἀνήκει ἡ ἀπόφαση.
Δὲ σᾶς ζητοῦμε πιὰ νὰ πάψετε
Τὶς ἀσχολίες σας νὰ διακόψετε τὴ ζωή σας
Τὶς προσφιλεῖς ἐφημερίδες σας· τὶς συζητήσεις
Στὸ κουρεῖο· τὶς Κυριακές σας στὰ γήπεδα.
Μιὰ λέξη μόνο. Ἐμπρὸς λοιπόν:
Εἶστε ὑπὲρ ἢ κατά;
Σκεφθεῖτε το καλά. Θὰ περιμένω.
- Β. Αθανασόπουλος, το ποιητικό τοπίο του ελληνικού 19ου
και 20ου αιώνα
- Δημήτρης
Καραμβάλης , Εκφράσεις του ποιητικού έργου του Νίκου Εγγονόπουλου
- Άντεια
Φραντζή,
Ούτως ή άλλως: Αναγνωστάκης, Εγγονόπουλος, Καχτίτσης, Χατζής
- περιοδικό για τον Λόγο και την Τέχνη Ρωγμές, πολιτική ποίηση
- Μ. Άνθης , Η αίσθηση της Ιστορίας και της πολιτικής στο ποιητικό
έργο του Ν.Εγγονόπουλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου