- η απόκτηση αφαιρετικής ικανότητας και
κριτικής σκέψης
- η διεισδυτική μελέτη των κειμένων
- η υπαγορευμένη έκτασή της
- η γραμμικότητα (μη παραβίαση της σειράς
διάταξης των θεματικών στοιχείων)
- η πιστότητα στην απόδοση του περιεχομένου του
αρχικού κειμένου
- πράξη ανάγνωσης και κατανόησης
- η πρόσληψη και η ερμηνεία από τον αναγνώστη
δεν είναι προβλέψιμη
- διαδικασίες παράφρασης (παραλληλισμός
αναδομητικός, επιλεκτικός, διασαφητικός/αναδιάταξη/επιδιωκόμενη συναγωγή)
- διαδικασίες πύκνωσης (γενίκευση, επιλογή,
σύνθεση)
- μεταγλωσσικά σχόλια
- η μεταβιομηχανική κοινωνία της εποχής μας
μοιάζει προκλητική και ταχύτατα μεταβαλλόμενη.
- η σύγχρονη κοινωνία είναι γοητευτική αλλά
ασταθής.
- το μορφωτικό περιεχόμενο ενός σύγχρονου
εκπαιδευτικού συστήματος οφείλει, κατά τη γνώμη μου, να υπολογίσει, δίπλα
στις πολιτισμικές αξίες του παρελθόντος, και τα τεχνολογικά δεδομένα του
παρόντος.
- Νομίζω ότι η σύγχρονη εκπαίδευση πρέπει να
λάβει σοβαρά υπόψη της τα επιτεύγματα της σύγχρονης τεχνολογίας
- Το γεγονός ότι εκατομμύρια ανθρώπων έχουν
μέσω διαδικτύου άμεση, εύκολη και σχετικά φθηνή πρόσβαση σε πληροφορίες
κάθε είδους (πολιτικής και κοινωνικής σημασίας, μορφωτικού χαρακτήρα ή
διασκεδαστικές), αλλάζει άρδην τον χάρτη της διανθρώπινης επικοινωνίας σε
τοπική και διεθνή κλίμακα.
- Η παροχή πλήθους πληροφοριών από το διαδίκτυο
σε ανθρώπους κάθε ηλικίας, επαγγέλματος ή μορφωτικού επιπέδου μπορεί να
θεωρηθεί μοναδική συμβολή στη διεύρυνση της πολιτικής και κοινωνικής
δημοκρατίας.
- η αληθινή μάθηση
πρέπει να είναι μια διαδικασία αργή όσο και ενεργητική, που εμπλουτίζει τη
σκέψη μας και παρέχει ερεθίσματα για νέες ανακαλύψεις. Πρέπει να είναι
οπλισμός για τη ζωή και τη διάνοια. Πρέπει να είναι κατάκτηση του θησαυρού
του ανθρώπινου πολιτισμού. Με άλλα λόγια, μια διαδικασία που ο νέος
άνθρωπος δεν θα έχει στο μέλλον ούτε τον χρόνο ούτε τις ευκαιρίες να την
ενεργοποιήσει με τέτοιους προνομιακούς όρους.
- η αληθινή μάθηση
είναι μια μορφωτική διαδικασία που εξασφαλίζει στον νέο άνθρωπο ό,τι πιο
πολύτιμο για τη μελλοντική του ζωή.
- Ανάγνωση του κειμένου και εντοπισμός της
κυρίαρχης ιδέας του νοηματικού κέντρου προσέχοντας παράλληλα τον τίτλο,
τον συγγραφέα, την προέλευση του κειμένου, την πρώτη και την τελευταία
παράγραφο, καθώς και το γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο.
Εντοπισμός των άγνωστων λέξεων.
- Δεύτερη ανάγνωση του κειμένου και
παρακολούθηση της σειράς των επιχειρημάτων ή των ιδεών από παράγραφο σε
παράγραφο. Τι μέθοδο ακολουθεί ο συγγραφέας; Χρονολογική έκθεση γεγονότων,
αιτία-αποτέλεσμα, αξιολογική σειρά κλπ
- Εντοπισμός βασικών μερών κάθε παραγράφου,
υπογράμμιση λέξεων κλειδιών και διαρθρωτικών λέξεων. Απόδοση πλαγιότιτλου.
(οι διαρθρωτικές λέξεις δηλώνουν αίτιο-αποτέλεσμα πχ επειδή, διότι, έτσι,
γι’ αυτό το λόγο/ αντίθεση-εναντίωση πχ αλλά, όμως, ωστόσο, από την άλλη
πλευρά/χρονική σχέση πχ ύστερα, προηγουμένως, εν τω μεταξύ/προϋπόθεση πχ
αν, εκτός αν, σε περίπτωση που/επεξήγηση πχ με άλλα λόγια, δηλαδή, για να
γίνω σαφέστερος/έμφαση πχ είναι αξιοσημείωτο ότι, θα ήθελα να τονίσω, να
επιστήσω την προσοχή/απαρίθμηση επιχειρημάτων, εισαγωγή μιας καινούριας
ιδέας πχ πρώτο..δεύτερο…, καταρχάς, τελικά, το επόμενο επιχείρημα/τη
διάρθρωση του κειμένου/ ένα συμπέρασμα πχ για να συνοψίσουμε,
συγκεφαλαιώνοντας, επιλογικά, συμπερασματικά θα λέγαμε ότι…)
- Τελική ανάγνωση για επιβεβαίωση της
κατανόησης του κειμένου. Διαμόρφωση ενός γενικού διαγράμματος του κειμένου
με θεματική πρόταση, λεπτομέρειες , κατακλείδα.
- Σύνταξη της περίληψης:
Συμπληρωματικές διευκρινίσεις από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
1. Η έκταση της περίληψης εξαρτάται από το είδος, το μέγεθος και τη δομή του δοθέντος κειμένου. Γι' αυτό καθορίζεται κάθε φορά η ποσότητα της περίληψης σε λέξεις (π.χ. 90-120 λέξεις) ώστε να υπάρχει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί το κείμενο της περίληψης. Αυτό δε σημαίνει την αυστηρή καταμέτρηση των λέξεων από το βαθμολογητή αλλά την αξιολόγηση της ικανότητας του μαθητή να πυκνώσει-περιορίσει το κείμενό του σε συγκεκριμένα πλαίσια. (Ως υπέρβαση αυτών των ορίων θεωρείται η γραφή μιας περίληψης με είκοσι (20) περίπου λέξεις περισσότερες). Ακόμα η περίληψη μπορεί να γραφεί ως μία ενιαία παράγραφος ή να χωριστεί σε παραγράφους ανάλογα με το μέγεθος και το είδος του κειμένου.
2. Η περίληψη στα πλαίσια της Έκθεσης-Έκφρασης γράφεται για συγκεκριμένο σκοπό και έχει πάντα αποδέκτη. Γι' αυτό είναι καλό να αποφεύγεται η τυποποιημένη εκφώνηση "Να γράψετε την περίληψη του κειμένου" και να υιοθετούνται πιο αναλυτικές διατυπώσεις ενταγμένες σε επικοινωνιακό πλαίσιο σύμφωνα με τις Οδηγίες διδασκαλίας των φιλολογικών μαθημάτων 1998, σελ. 246 (Παράδειγμα: σε κυριακάτικη εφημερίδα δημοσιεύτηκε το παραπάνω άρθρο. Να ενημερώσετε την τάξη σας για το περιεχόμενό του γράφοντας μια περίληψη 100 λέξεων).
3. Η περίληψη στα πλαίσια του μαθήματος της Έκθεσης-Έκφρασης έχει πληροφοριακό χαρακτήρα οπότε η εισαγωγή της είναι προτιμότερο να ξεκινά με αναφορά στο συγγραφέα ή στο κείμενο, όπως προτείνεται στο βιβλίο Έκθεση-Έκφραση Β΄ Λυκείου σελ. 235-236 [σ. 264 εκδ. 2002 κ.ε]. Μια εισαγωγή κατευθείαν από τις ιδέες-πληροφορίες του κειμένου είναι και αυτή αποδεκτή με τη λογική ότι ο μαθητής ταυτίζεται με το συγγραφέα του κειμένου ο οποίος επιχειρεί να πυκνώσει το κείμενό του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου