ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ Μ.Ε.

ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΑΡΗΣ

ΝΤΑΝΟΠΟΥΛΟΥ – ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ ΟΛΓΑ

Αγαπητοί γονείς και μαθητές, καλωσορίσατε στη σελίδα του φροντιστηρίου μας. Στόχος μας η καλύτερη δυνατή επικοινωνία μαζί σας και η διαρκής ενημέρωση για όλα όσα αφορούν τη λειτουργία και τις παροχές του φροντιστηρίου μας

Στο Φροντιστήριό μας προετοιμάζουμε τους μελλοντικούς πρωταγωνιστές. Η απόλυτη εξειδίκευσή μας στο χώρο των φιλολογικών και οικονομικών μαθημάτων, καθώς και η πολυετής πείρα μας στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, θέτουν από νωρίς τις βάσεις της επιτυχίας και διευκολύνουν τη δουλειά του υποψηφίου.

Άλλωστε, οι επιτυχίες μιλάνε για εμάς: με εισακτέους στα τμήματα στρατιωτικών σχολών, όπως ΣΣΑΣ Νομικής, ΣΣΑΣ Οικονομικών, ΣΜΥ, στις παραγωγικές σχολές των Αξιωματικών και Αστυφυλάκων ΕΛ.ΑΣ, Πυροσβεστικής, αλλά και στα υψηλής ζήτησης Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας όπως η Νομική, Φιλολογία, Παιδαγωγικά Τμήματα, Αγγλική Φιλολογία, Ψυχολογία και Οικονομικά Τμήματα, αποδεικνύουμε τη σκληρή μας δουλειά.

Το Φροντιστήριό μας άλλωστε είναι και πιστοποιημένο συνεργαζόμενο κέντρο της UNICERT (σύγχρονου Φορέα Πιστοποίησης Ανθρώπινου Δυναμικού, πιστοποιημένου από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και διαπιστευμένου από τον Ε.ΣΥ.Δ, τα πιστοποιητικά του οποίου αποτελούν απαραίτητο εφόδιο για προσλήψεις στο ελληνικό δημόσιο και διαγωνισμούς Α.Σ.Ε.Π.), αποκλειστικού αντιπροσώπου του Πανεπιστημίου FREDERICK της Κύπρου ( με έδρα τη Λευκωσία, ενώ σχολές και τμήματα λειτουργούν και στη Λεμεσό), το οποίο προσφέρει στον ελλαδικό χώρο προγράμματα σε πτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο (δια ζώσης – εξ αποστάσεως) ομοταγή με τα ελληνικά ΑΕΙ, αναγνωρισμένα από τον Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. ( Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης), με έξι (6) σχολές που καλύπτουν σχεδόν όλο το φάσμα της εκπαίδευσης. Επίσημες γλώσσες του Πανεπιστημίου είναι η Ελληνική και η Αγγλική) για την προώθηση των προγραμμάτων σπουδών του σε πτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο (δια ζώσης και εξ αποστάσεως).

Κατανοώντας ταυτόχρονα την οικονομική συγκυρία, το φροντιστήριο μας στέκεται δίπλα στην ελληνική οικογένεια με αίσθημα ευθύνης, αναπροσαρμόζοντας τα δίδακτρα του στο πνεύμα της κρίσης και υιοθετώντας προνομιακή τιμολογιακή πολιτική για ειδικές ομάδες μαθητών (όπως έκπτωση διδάκτρων για ανέργους, πολύτεκνους, αδέλφια, μαθητές εκτός Βόλου, εγγραφή δύο μαθητών…) και επιβραβεύοντας την αριστεία (έκπτωση σε αριστούχους).

Ως μέλος του Συλλόγου Φροντιστών Μαγνησίας και της ΟΕΦΕ (Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος) συμμετέχουμε κάθε χρόνο στα Πανελλαδικά Διαγωνίσματα Προσομοίωσης για όλες τις τάξεις του Λυκείου. Παράλληλα, μέσω ειδικών διαγνωστικών τεστ εντάσσουμε το μαθητή – τρια σε τμήμα ανάλογα με τις δυνατότητές του. Παρέχουμε οργανωμένο υλικό μέσω προσωπικών σημειώσεων αλλά και εκδόσεων Schooltime. gr ως επιστημονικοί συνεργάτες του site.

ü Ομοιογενή τμήματα

ü Δωρεάν έκτακτες ώρες διδασκαλίας

ü Σύγχρονα εποπτικά μέσα

ü Εβδομαδιαία προγραμματισμένα υποχρεωτικά διαγωνίσματα

ü Συνεχής ενημέρωση γονέων για τις πραγματικές επιδόσεις των παιδιών

Βόλος, Τοπάλη 15 (με Δημητριάδος)

Τηλ. Επικοινωνίας: 2421-0-23227 / 6976796234

Υπεύθυνοι σπουδών: Ιωαννίδης Άρης, Φιλόλογος,

Ντανοπούλου – Ιωαννίδου Όλγα

olgantanopoulou@yahoo.gr.

(Facebook, Iωαννίδης Άρης)

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΜΠΕΔΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ (ΣΕΛ. 62)



ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ ΑΡΗΣ

Έκφραση – Έκθεση

για το ενιαίο Λύκειο
σύμφωνα με το νέο σύστημα
διδασκαλίας & αξιολόγησης

 






«…Γλώσσα και πατρίδα είναι το ίδιο.
Να πολεμά κανείς για την πατρίδα του
ή για την εθνική του γλώσσα,
ένας είναι ο αγώνας.Πάντα αμύνεται περί πάτρης.»
Γ. Ψυχάρης, Το ταξίδι μου


ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΜΠΕΔΩΣΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ

1. Να βρεθεί ο τρόπος και τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας:

Ενδεικτικές απαντήσεις:
[…] Στο πλαίσιο της κοινωνίας της αφθονίας ιδιαίτερα οδυνηρές είναι οι ψυχολογικές συνέπειες για τον άνθρωπο. Η κατανάλωση γίνεται αυτοσκοπός, με άλλα λόγια ο άνθρωπος ζει για να καταναλώνει. Η αληθινή ευχαρίστηση της χρήσης παίρνει δευτερεύουσα θέση σε σύγκριση με την ίδια την πράξη της αγοράς του καινούργιου και μοντέρνου. Αποσκοπώντας στα υλικά αγαθά ο άνθρωπος απευαισθητοποιείται, ενώ μέσω της υπερεντατικοποίησης της εργασίας αναζητά το μέγιστο κέρδος, οπότε ο ελεύθερος χρόνος συρρικνώνεται και η πηγαία απόλαυση εξανεμίζεται. Η κορυφαία αγωνία σήμερα είναι η απόκτηση και διατήρηση των υλικών αγαθών, οδηγώντας τα άτομα που δεν είναι σε θέση να αποκτήσουν τον υλικό πλούτο στην απογοήτευση, στα συναισθήματα μειονεξίας, στο άγχος, στη νεύρωση και στην ψυχολογική φθορά. Σε αυτές τις συνθήκες υποδούλωσης στα αγαθά, ο σύγχρονος άνθρωπος αδυνατεί να βιώσει την πραγματική ευτυχία…
Απάντηση:  Ο τρόπος πειθούς που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στο κείμενο είναι η επίκληση στη λογική, παραθέτοντας – χρησιμοποιώντας  ως μέσο πειθούς ένα επιχείρημα. Συγκεκριμένα, η πρώτη φράση της παραγράφου αποτελεί και το συμπέρασμα – κυρίαρχη θέση του συγγραφέα, « Στο πλαίσιο …άνθρωπο » , ενώ οι υπόλοιπες προτάσεις αποτελούν τις προκείμενες – αποδεικτικό υλικό του επιχειρήματος.

[…]Μπορούμε όλοι να μιλούμε για ανθρωπιά, αλλά να εννοούμε ολωσδιόλου διαφορετικό πράγμα ο καθένας. Έπειτα, ένας όρος, μια λέξη, μια έκφραση, που βρίσκεται ολοένα στο στόμα μας, σιγά σιγά φτωχαίνει, αδειάζει, αποστεώνεται, αυτοακυρώνεται. Φοβούμαι, πως ίσα ίσα αυτό έχει συμβεί με την ανθρωπιά. Και πως κρέμεται πια σαν κουρέλι από παλιά σημαία σε σαπισμένο κοντάρι. Γιατί αλλιώτικα είναι δύσκολο να εξηγήσει κανείς, πώς, ενώ είναι αντικείμενο τόσου πατάγου, αντιστοιχεί τόσο λίγο σε πραγματικά βιώματα. Αρκεί μια ματιά ολόγυρά μας, για να το νιώσουμε καλύτερα τούτο. Οι μικρές κλειστές κοινωνίες, εννοώ τα χωριά, τις μικροσκοπικές πολιτείες, όπου άλλοτε άνθιζε ειδυλλιακή η ζωή, κατάντησαν φωλιές εχιδνών: οι άνθρωποι αλληλοπαρακολουθούνται, αλληλοϋποβλέπονται, αλληλοσκοτώνονται και αλληλοβιάζονται σε ποσοστό μεγαλύτερο από κάθε άλλη φορά. Και οι ευρυχωρότερες κοινωνίες έγιναν παγερές μοναξιές. Ο καθένας τραβάει το δρόμο του. Συναναστρέφεται το γείτονα όσο τον χρειάζεται, τον εγκαταλείπει στο πρώτο σήμα κινδύνου. Έθνη ολόκληρα υποφέρουν από έλλειψη στοργής, παραφρονούν από έλλειψη φιλίας. Οι «δεσμοί» είναι απλά σχήματα. Η καθημερινή ζωή ολοένα και περισσότερο χάνει τη θαλπωρή, τη γλυκιά ζεστασιά της. Είναι ένας χειμώνας χωρίς αλκυονίδες…
Απάντηση: Ο συγγραφέας επικαλείται το συναίσθημα του δέκτη, στην προσπάθεια του να μας προβάλλει την άποψη πως οι σημερινές κοινωνίες έχουν χάσει τον ανθρωπιστικό τους χαρακτήρα. Συγκεκριμένα, ως μέσα πειθούς χρησιμοποιεί αρχικά την περιγραφή, «Οι μικρές κοινωνίες …φιλίας». Επίσης, χρησιμοποιεί συγκινησιακή γλώσσα και πιο συγκεκριμένα έχουμε: ειρωνεία – σαρκασμό, « Μπορούμε όλοι να μιλούμε… ο καθένας», «Γιατί αλλιώτικα …βιώματα», «Οι ‘δεσμοί’ είναι απλά σχήματα», χρήση εικόνων, σχήματα λόγου, «Ένας όρος, μια λέξη…αυτοακυρώνεται», «κρέμεται…κοντάρι», «οι μικρές κλειστές…εχιδνών»… Συνοψίζοντας, λοιπόν, παρατηρούμε ότι ο πομπός – συγγραφέας επιχειρεί να επιστήσει την προσοχή του δέκτη – σύγχρονου ανθρώπου, σχετικά με την απουσία της ανθρωπιάς από τη ζωή του και παράλληλα να τον προβληματίσει, αλλά και να τον ευαισθητοποιήσει, προκειμένου να επιδείξει περισσότερη ανθρωπιά.

[…] Σήμερα, παρόλο που η ανθρωπότητα ελέγχει σε μεγάλο βαθμό τις φυσικές δυνάμεις κι έχει απαλλαγεί από επιδημίες, ενώ το ανθρώπινο είδος κατανοεί την αστρική εξέλιξη και τη δομή της κληρονομικότητας, την ίδια στιγμή ασθμαίνει από τα αδιέξοδα μιας αναπτύξεως κι απειλείται από την ίδια του την αυτοαναίρεση. Όπως τονίζει ο Κορνήλιος Καστοριάδης: «Και εδώ βρίσκεται το έσχατο σημείο του προβλήματος. Οι τεράστιοι κίνδυνοι, και ο ίδιος ο παραλογισμός που περιέχεται μέσα στην ανάπτυξη προς όλες τις κατευθύνσεις, και χωρίς κανένα πραγματικό προσανατολισμό της τεχνοεπιστήμης, δεν είναι δυνατόν να περιοριστούν και να παραμεριστούν με κανόνες καθορισμένους μια για πάντα, ούτε από κάποιο συμβούλιο σοφών. Αυτό που χρειάζεται είναι κάτι περισσότερο ακόμα από μία μεταρρύθμιση της ανθρώπινης διάνοιας, είναι μια αλλαγή του ανθρώπινου όντος ως όντος κοινωνικού – ιστορικού….»
Απάντηση: Από την ανάγνωση της παραγράφου αντιλαμβανόμαστε πως ο συγγραφέας μετέρχεται ως τρόπο πειθούς την επίκληση στην αυθεντία. Αυτό είναι σαφές, διότι ο Κορνήλιος Καστοριάδης αποτελεί αυθεντία / ειδικό πρόσωπο στο εξεταζόμενο ζήτημα της περιβαλλοντικής κρίσης. Γι’ αυτό ο συντάκτης προβάλλει αυτούσιους τους ισχυρισμούς του, προκειμένου να προσδώσει κύρος κι αξιοπιστία στα γραφόμενά του αλλά και να πιστοποιήσει μέσω ενός ειδήμονος τις προσωπικές του θέσεις. Συμπληρωματικά, μπορούμε να υποστηρίξουμε πως με αυτή την επιλογή το ανάγνωσμα διέπεται από διακειμενικότητα, εφόσον αντίστοιχες θέσεις προβάλλονται από πολλούς γνώστες του οικολογικού ζητήματος.   

Ασκήσεις για εμπέδωση της θεωρίας:
        
α) Στη συντριπτική τους πλειονότητα, οι φοιτητές του εξωτερικού επιστρέφουν στη χώρα τους μετά την αποπεράτωση των σπουδών τους, με εξαίρεση ίσως τους πολύ καλούς που μένουν οριστικά ή για μεγάλα χρονικά διαστήματα έξω. Όλοι αυτοί προστίθενται στον αριθμό των πτυχιούχων των ελληνικών τριτοβάθμιων ιδρυμάτων που αναζητούν – μάταια αρκετές φορές – εργασία. Έτσι διογκώνεται η αναντιστοιχία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης πτυχιούχων κι ενισχύονται τα φαινόμενα του κορεσμού επαγγελματικών κλάδων και της ανεργίας.
Μ. Σηφάκης, « Ανώτατη Παιδεία »,
περιοδικό Οικονομικός Ταχυδρόμος, Νοέμβριος 1987

Aπάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

β) Οι κλιματολογικές αλλαγές στη Γη και ειδικότερα η εμφάνιση του φαινομένου του θερμοκηπίου οδήγησαν στη δημιουργία περισσότερου πρασίνου στον πλανήτη μας. Σύμφωνα με νέα έρευνα, σημειώθηκε υπερανάπτυξη στα φυτά κατά 6% στις τροπικές περιοχές, καθώς και τα υψηλότερα σημεία στο Βόρειο Ημισφαίριο να κερδίζουν το 80% αυτής της αύξησης. Μάλιστα, οι εν λόγω αλλαγές συνέβαλαν τα τελευταία 20 χρόνια σε υπερευδοκίμηση των φυτών σε περιοχές όπου ως τότε ήταν πολύ δύσκολη, ή κι αδύνατη, η ανάπτυξη τους. Το διοξείδιο του άνθρακα, η μείωση των νεφών που επέτρεψαν μεγαλύτερη ηλιοφάνεια, η αύξηση της θερμοκρασίας και της υγρασίας είναι οι βασικοί παράγοντες της εκδήλωσης του φαινομένου.
 «To πιο εντυπωσιακό παράδειγμα είναι ο Αμαζόνιος, που απορρόφησε το 40% της αύξησης. Τα τροπικά δάση του ποταμού πλήττονται, μεν, από την αποψίλωση περιμετρικά αλλά στο εσωτερικό υπήρξε πολύ μεγάλη ανάπτυξη των φυτών» δήλωσε στο CNN η Ραμακρίσνα Νεμάνι, που εργάζεται στο Πανεπιστήμιο της Μοντάνα και είναι επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας. Την έρευνα χρηματοδότησαν η NASA  και το υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ και σε αυτή συμπεριελήφθησαν στοιχεία από διαστημικούς δορυφόρους κι επίγειες πηγές των τελευταίων 20 ετών. Η μελέτη κι επεξεργασία των δεδομένων διήρκεσε πάνω από 18 μήνες και στην ομάδα συμμετείχαν επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων από πολλά ερευνητικά κι επιστημονικά ιδρύματα, ινστιτούτα, οργανώσεις και πανεπιστήμια.
(Ουάσινγκτον, αναδημοσίευση, από τον ημερήσιο Τύπο)

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

γ) Είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί μια διεθνής συμφωνία για την προστασία του περιβάλλοντος, επειδή οι κυβερνήσεις των ανεπτυγμένων κρατών είναι απρόθυμες να περιορίσουν τη βιομηχανική τους δραστηριότητα, η οποία αποτελεί το σημαντικότερο παράγοντα περιβαλλοντικής υποβάθμισης.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

δ) O πόλεμος άρχισε να χάνει ένα μέρος από την ομορφιά του από τότε που άνθρωπος μπόρεσε να αντικαταστήσει τα αγχέμαχα με τα εκηβόλα όπλα. Ήδη κατά την πρώτη παγκόσμια σύρραξη οι πολεμιστές που αδρανούσαν μέσα στα χαρακώματα της Ανατολικής Γαλλίας, μέσα στη λάσπη, αυτοί οι τυφλοπόντικοι, οι τρωγλοδύτες, νοσταλγούσαν ένα θάνατο, που θα είχε κάποια ευγενικότερη όψη και θρηνούσαν την απώλεια του προσωπικού ηρωισμού. Το άτομο το έχει αντικαταστήσει η μάζα, αυτός ο φοβερός πολτός.

Απάντηση:_____________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ε) Η κυβέρνηση και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είναι πλέον αναξιόπιστοι. Άλλα υποστήριζαν ως αντιπολίτευση κι άλλα πράττουν ως κυβέρνηση. Ξέχασαν γρήγορα τις υποσχέσεις που αφειδώς έδιναν και με την πολιτική τους οδηγούν τον τόπο σε αδιέξοδο. Οι προγραμματικές τους διακηρύξεις ήταν «τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα».

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

στ) Και θυμίστε της ότι ο Περικλής είχε πει στον «Επιτάφιο»: όποιος αδιαφορεί για τα πολιτικά πράγματα του τόπου του είναι, όχι φιλήσυχος, αλλά άχρηστος, αχρείος πολίτης. Και μην ξεχνάτε, στις σημερινές δύσκολες για την Πατρίδα μας και το λαό μας περιστάσεις, τα λόγια του ποιητή – και θέλω μ’ αυτά να σας αποχαιρετήσω -:  «Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία».

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ζ) Μήπως έβλαψα πολλούς πολίτες έχοντας αποκτήσει πολιτική δύναμη την εποχή, των 30 τυράννων; Όμως μαζί με τους δικούς σας, τους δημοκρατικούς, έφυγα εξόριστος στη Χαλκίδα κι ενώ είχα τη δυνατότητα να ζω χωρίς φόβο ως πολίτης μαζί με εκείνους, προτίμησα φεύγοντας να αντιμετωπίσω τους κινδύνους μαζί σας.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Να εντοπίσετε τα επιχειρήματα στα παρακάτω αποσπάσματα:

Ενδεικτική απάντηση:
Η θανατική ποινή αποτελεί καθαρό παραλογισμό από τη σκοπιά του σωφρονισμού του παραβάτη, ο οποίος επιδιώκεται πρωταρχικά με την άσκηση συγκράτησης κι ελέγχου, σ’ εκείνον που έχει ήδη εγκληματήσει, για να μην υποτροπιάσει. Γιατί ο σωφρονισμός προϋποθέτει, βέβαια, τη φυσική ύπαρξη του ανθρώπου, την οποία η θανατική ποινή καταστρέφει.
Το επιχείρημα που κρύβεται – λανθάνει στην παράγραφο έχει ως εξής:
Α΄ Προκείμενη
«ο σωφρονισμός προϋποθέτει, βέβαια, τη φυσική ύπαρξη του ανθρώπου»
Β΄ Προκείμενη
«η θανατική ποινή καταστρέφει τη φυσική ύπαρξη του ανθρώπου»
Συμπέρασμα
«η θανατική ποινή αποτελεί καθαρό παραλογισμό από τη σκοπιά του σωφρονισμού του παραβάτη»
    

α) Το σημερινό σχολείο απέτυχε στο σύνολο των συνθηκών που διαμορφώνουν το κλίμα του, προπαντός όμως απέτυχε στον κεντρικό στόχο του και στις παιδαγωγικές μεθόδους. Οι δραματικότεροι λόγοι της αποτυχίας του είναι παιδαγωγικοδιδακτικοί και ηθικοί. Το σημερινό σχολείο με τις δομές που έχει και τη φιλοσοφία του δεν μπορεί να δώσει την παιδεία  που χρειάζεται σήμερα και θα χρειαστεί περισσότερο στο μέλλον.

Απάντηση:
Α΄Προκείμενη:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Β΄Προκείμενη:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Συμπέρασμα:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

β) Οι σημερινές συνθήκες διαβίωσης στα υδροκέφαλα αστικά κέντρα επιβάλλει ένα διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της σύγχρονης πραγματικότητας. Οι σχέσεις των ανθρώπων έχουν καταντήσει επιδερμικές, στηριζόμενες αποκλειστικά στην ιδιοτέλεια και την ανάγκη συνύπαρξης με τον άλλο για την ικανοποίηση των βασικών αναγκών. Το άγχος, η πίεση, η ρουτίνα έχουν διεισδύσει σ’ όλες τις πτυχές της δραστηριότητάς μας, με αποτέλεσμα η ύπαρξή μας να έχει χάσει το πραγματικό νόημά της. Ο άνθρωπος, λοιπόν, αν και το μόνο έλλογο ον, φέρεται παράλογα, δαπανώντας άσκοπα το δώρο που η φύση επέλεξε να έχει, τη ζωή.

Απάντηση:
Α΄Προκείμενη:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Β΄Προκείμενη:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Συμπέρασμα:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

γ) Σε αυτό το σημείο τα επιχειρήματα αναμετριούνται τυφλά και αποκρυσταλλώνονται σε μια στείρα αντιπαράθεση. Η αβεβαιότητά μας για το δικαίωμα που έχουμε να επιβάλλουμε τη θανατική ποινή πηγάζει από το γεγονός ότι όλοι είμαστε δικαστές και διάδικοι. Χωρίς απόλυτη αθωότητα δεν υπάρχει απόλυτη κρίση. Όλοι έχουμε διαπράξει το κακό στη ζωή μας, ακόμη κι αν αυτό το κακό δεν ενέπιπτε στη δικαιοδοσία του νόμου. Κανείς από εμάς δεν έχει το δικαίωμα να αναγορευτεί σε απόλυτο κριτή και να αποφανθεί για την οριστική έλλειψη του χειρότερου των ενόχων, αφού κανείς από εμάς δεν μπορεί να διεκδικήσει την απόλυτη αθωότητα. Δεν υπάρχουν δίκαιοι, αλλά μόνο καρδιές λιγότερο ή περισσότερο φτωχές σε δικαιοσύνη.

Απάντηση:
Α΄Προκείμενη:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Β΄Προκείμενη:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Συμπέρασμα:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3. Να εντοπίσετε τα είδη τεκμηρίων που χρησιμοποιούνται στα παρακάτω αποσπάσματα, σημειώνοντας στην  χ  κατάλληλη στήλη:

α) Οδηγούμαστε, επίσης, σε αυτό που ο Χάμπερμας αποκαλεί στρεβλή επικοινωνία. Μια στρέβλωση που οφείλεται είτε σε μια κοινή γνώμη, που κατασκευάζεται από αυταρχικές ελίτ, είτε σε μια κοινή γνώμη, που διαμορφώνεται από δογματικές μειοψηφίες. 
β) Αποκαλυπτικά, δυσάρεστα για τον εξεταστικό μηχανισμό του λυκείου, είναι τα αποτελέσματα έρευνας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα, με θέμα την αξιολόγηση της Έκθεσης στις Γενικές Εξετάσεις. Η πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη, που έγινε για πρώτη φορά επί των κειμένων της έκθεσης στις Γενικές Εξετάσεις, ανέδειξε ότι οι υποψήφιοι προβάλλουν, συνειδητά ή ασυνείδητα, ιδέες και αξίες, όχι επειδή πιστεύουν σε αυτές, αλλά επειδή γίνονται αποδεκτές και επιβραβεύονται από το σύνολο των βαθμολογητών.
γ) Σημαντικό είναι το ποσοστό αποφοίτων Λυκείου που στρέφονται, μετά την αποτυχία εισαγωγής τους στα ελληνικά Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, προς τα ιδρύματα του εξωτερικού. Ορισμένοι μάλιστα προσανατολίζονται από την αρχή προς αυτά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι Έλληνες φοιτητές στο εξωτερικό που έπαιρναν από την Ελλάδα συνάλλαγμα για σπουδές ήταν το 1985 28.754, το 1990 32.068 και το 1992 29.291.
δ) Ο σεισμός που σημειώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στα παράλια της Ισπανίας είχε ως αποτέλεσμα 7 άτομα  να χάσουν τη ζωή τους και να τραυματιστούν εκατοντάδες.
ε) Το 1990 οι ανήλικοι παραβάτες του νόμου αυξήθηκαν σε σχέση με το 1989 κατά 16.7%, ενώ για ολόκληρη τη δεκαετία η αύξηση υπολογίζεται σε 33,1%. Την ίδια χρονική περίοδο η εγκληματικότητα των ενηλίκων αυξήθηκε μόνο κατά 1,8%.
στ) «Η γλώσσα κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει».
ζ) Χθες το απόγευμα άκουσα ότι ο καιρός σήμερα θα είναι ιδιαίτερα άστατος, γεγονός που αποτέλεσε ανασταλτικό παράγοντα για την εκδρομή που είχαμε διοργανώσει.
η) Τα ΜΜΕ έχουν διεισδύσει για τα καλά στη ζωή μας, έχοντας επιβάλλει την κυριαρχία τους, διαδίδοντας παράλληλα την παραπληροφόρηση και την προπαγάνδα.
θ) Το φαινόμενο του θερμοκηπίου, η αύξηση της θερμοκρασίας, η τρύπα του όζοντος, η καταστροφή των δασών, η ρύπανση και η μόλυνση, το νέφος συντείνουν στο να οδεύουμε στη σταδιακή εξαφάνιση κάθε ίχνους ζωής σ’ αυτόν τον ταλαιπωρημένο πλανήτη.   
ι) Οι νεαροί χρήστες υποστήριξαν πως παίρνοντας τη «δόση» τους ένιωθαν «δυνατοί και μοναδικοί»



Παραδείγματα
Γεγονός
Στατιστικά
στοιχεία
Αυθεντία
Μαρτυρία
Γνωμικό
Αλήθεια
Εποπτεία
Αισθήσεων
Αποτελέσματα
Ερευνών
α









β









γ









δ









ε









στστ









ζ









η









θ









ι









                                                                                                                                      
4. Να εξετάσετε – εντοπίσετε τη συλλογιστική πορεία που ακολουθεί ο συγγραφέας στις παρακάτω παραγράφους:

Ενδεικτικές απαντήσεις:
…Είναι φανερό πως, για ν ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας κοινωνίας της γνώσης, τα Πανεπιστήμια πρέπει να αναλάβουν στρατηγικού χαρακτήρα πρωτοβουλίες. Αυτές θα σχετίζονται με την ανάπτυξη νέων κλάδων της επιστήμης, την επέκταση του θεσμού των μεταπτυχιακών σπουδών, τη διαμόρφωση προϋποθέσεων για την προώθηση του θεσμού της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης κι επιμόρφωσης, τη συμμετοχή τους στην ίδρυση ανοιχτών Πανεπιστημίων, την ανάπτυξη σχέσεων με τον κόσμο της οικονομίας κ.ά....
Απάντηση: Στην παράγραφο ο συγγραφέας ακολουθεί παραγωγική συλλογιστική πορεία. Αρχικά, προβάλλει τη γενική του θέση, «Είναι φανερό…πρωτοβουλίες», όπου αναφέρεται στις πρωτοβουλίες που έχουν χρέος να αναλάβουν τα Πανεπιστήμια προκειμένου να καταφέρουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας κοινωνίας της γνώσης. Στη συνέχεια, παραθέτει τα επιμέρους στοιχεία – ειδικές του θέσεις, «Αυτές θα σχετίζονται…οικονομίας κ.ά.», προσπαθώντας να καταστήσει πιο συγκεκριμένες τις σκέψεις του, καταθέτοντας τις πρωτοβουλίες που οφείλουν να πάρουν τα Πανεπιστήμια (ανάπτυξη νέων κλάδων της επιστήμης, μεταπτυχιακές σπουδές, συνεχής εκπαίδευση κι επιμόρφωση, ίδρυση ανοιχτών πανεπιστημίων, ανάπτυξη σχέσεων με τον οικονομικό τομέα).

…Το 2000 ο ΟΗΕ έδωσε στη δημοσιότητα μια έκθεση. Στις ΗΠΑ το 22% των παιδιών κάτω των 18 ετών ζουν σε συνθήκες πενίας. Η πορνεία και η πώληση παιδιών για οικιακές εργασίες είναι συνηθισμένη πρακτική σε πολλές χώρες του κόσμου. Στη Βολιβία και στην Κολομβία τα παιδιά των Ινδιάνων από τα τρία τους χρόνια πωλούνται σε οικογένειες λευκών. Ογδόντα εκατομμύρια παιδιά είναι άστεγα ή έχουν εγκαταλειφθεί από τους γονείς τους. Από αυτά τα εβδομήντα ζουν στις αναπτυσσόμενες χώρες. Τα στοιχεία της έκθεσης ενισχύουν την άποψη ότι η απόλαυση βασικών ανθρώπινων από όλα τα παιδιά αποτελεί περισσότερο μια θεωρητική διακήρυξη παρά μια απτή πραγματικότητα…
Απάντηση: Στην παράγραφο ο συγγραφέας ακολουθεί επαγωγική συλλογιστική πορεία. Συγκεκριμένα, στην αρχή παραθέτει τα επιμέρους ειδικά στοιχεία του, δηλαδή συγκεκριμένη έκθεση του ΟΗΕ, αναφερόμενη στις συνθήκες διαβίωσης των παιδιών στις ΗΠΑ, στη Βολιβία, στην Κολομβία και στις αναπτυγμένες χώρες «Το 2000…αναπτυσσόμενες χώρες». Καταλήγει, συνάγοντας το συμπέρασμα – γενική του θέση, ότι δηλαδή η κατοχύρωση των βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων είναι περισσότερο θεωρητική παρά ουσιαστική.

  …Η Αθήνα, όταν μεσουρανούσε η Αθηναϊκή συμμαχία, υιοθέτησε το δίκαιο της πυγμής. Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία ακολούθησε κι αυτή σε κάποιες περιόδους το δίκαιο του ισχυρού. Σήμερα, οι ΗΠΑ είναι ισχυρό κράτος και ως εκ τούτου μπορούν να επιβάλλουν με τη βία τη θέλησή τους στα λιγότερο ισχυρά κράτη…
Απάντηση: Στην παράγραφο ο συγγραφέας ακολουθεί αναλογική συλλογιστική πορεία προκειμένου να διαρθρώσει τις ιδέες του. Συγκεκριμένα, εισάγει την επιχειρηματολογία του με μια ειδική αναφορά – θέση, «Η Αθήνα…ισχυρού» και στη συνέχεια καταλήγει σε ειδική επίσης θέση, «Σήμερα…κράτη».

α) Αρκετοί συμμαθητές μου ασχολούνται με τον αθλητισμό. Οι μαθητές αυτοί δεν υστερούν στις σχολικές επιδόσεις τους. Επομένως, η ενασχόληση με τον αθλητισμό δεν επηρεάζει οπωσδήποτε αρνητικά την επίδοση του μαθητή στο σχολείο.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

β) Η ανθρωπότητα μπαίνει στη νέα χιλιετία, κουβαλώντας τρεις θανάσιμες αντιθέσεις. Η πρώτη αντίθεση, σε οικουμενική κλίμακα: τα 2/3 του πληθυσμού της γης ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, ενώ το υπόλοιπο 1/3 εντείνει την καταλήστευση του Τρίτου Κόσμου, που, ιδιαίτερα στην περίπτωση της εκμετάλλευσης των παιδιών, έχει πάρει εγκληματικές διαστάσεις και μορφές. Η δεύτερη αντίθεση, στο δυτικό κόσμο, όπου η Δημοκρατία γίνεται όλο και πιο τυπική, αφού η εξουσία συγκεντρώνεται σε όλο και πλουσιότερους, όλο και μικρότερους  ολιγαρχικούς κύκλους, κυρίως οικονομικούς, που στηρίζουν κάθε μέρα και περισσότερο τη δύναμή τους στους εξοπλισμούς, στο στρατό και στον πόλεμο. Τέλος, η τρίτη αντίθεση αφορά τον ίδιο τον άνθρωπο με την παγκυριαρχία του λογικού επιστημονικού επί του ψυχικού – πνευματικού. Η τεράστια πρόοδος στο χώρο της ηλεκτρονικής τείνει να εξαφανίσει τις ανθρώπινες κατακτήσεις του πνεύματος και της τέχνης, ανατρέποντας την πνευματική και ψυχική ισορροπία του ανθρώπου, ο οποίος, χωρίς ψυχική και πνευματική τροφή, χωρίς τέχνη και μόνο με τη λογική των κομπιούτερς, κινδυνεύει να μεταβληθεί σε δυστυχισμένο τέρας.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

γ) Ο καθηγητής επέκρινε τη συμπεριφορά ενός μαθητή.
Ο Χρήστος συμπεριφέρεται άσχημα.
Οπότε ενδεχομένως ο καθηγητής επέκρινε τη συμπεριφορά του Χρήστου.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________    

δ) Ο υπεύθυνος ταξινόμησης σ’ ένα βιβλιοπωλείο πρέπει να δυσκολεύεται πολύ, όταν έχει να κατατάξει ένα βιβλίο με φωτογραφίες, αφού περισσότερο από το μισό βιβλιοπωλείο είναι γεμάτο με βιβλία που στηρίζονται σε φωτογραφίες, χωρίς αυτομάτως να κατατάσσονται στην πτέρυγα των φωτογραφικών βιβλίων. Το γεγονός αυτό αποτελεί συνέπεια της θέσης που πήρε η φωτογραφία στον πολιτισμό μας ως βασικό υποκατάστατο του λόγου.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 ε) Τρεις είναι οι αιτίες που μπορούν να εξαφανίσουν το ανθρώπινο γένος από το πρόσωπο της γης. Πρώτα, ένας πυρηνικός πόλεμος, ο οποίος πλανάται πάνω από τα κεφάλια μας σαν «Δαμόκλειος σπάθη». Δεύτερον, η καταστροφή και ρύπανση του φυσικού περιβάλλοντος λόγω της συνεχούς κι αλόγιστης μολύνσεώς του. Και τρίτον ο υπερπληθυσμός.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

στ) Ο 20ος αιώνας δικαίως χαρακτηρίζεται ως αιώνας των μεγαλύτερων και σημαντικότερων κοινωνικο-οικονομικών αλλαγών. Με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, ο μέσος «Δυτικός άνθρωπος» ζει στο κατώφλι του 21ου αιώνα μια πολύ διαφορετική καθημερινή ζωή από τον αντίστοιχο άνθρωπο των αρχών του 20ου αιώνα. Ένα σημαντικό ποσοστό ευθύνης γι’ αυτές τις δραματικές αλλαγές στην καθημερινή ζωή φέρει και η πρόοδος στις λεγόμενες βιοϊατρικές επιστήμες. Η ανακάλυψη της δομής του  DNA, πριν από 45 περίπου χρόνια, και η επακόλουθη «έκρηξη γνώσης» στους τομείς της Μοριακής Βιολογίας και της Γενετικής φέρνουν την ανθρωπότητα αντιμέτωπη με μια νέα τάξη πραγμάτων.

Απάντηση:__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


5. Να αξιολογήσετε τα παρακάτω επιχειρήματα – συλλογισμούς:

 Ενδεικτικές απαντήσεις:
  Η ελευθερία του σύγχρονου ανθρώπου έχει άμεση σχέση με τη δυνατότητά του να καταναλώνει.
Η διαφήμιση πολλαπλασιάζει τόσο τις ανάγκες του, ώστε η κάλυψή τους είναι συχνά αδύνατη.
Άρα: Η διαφήμιση οδηγεί τον άνθρωπο σε μια νέα μορφή δουλείας.
Απάντηση:  Το επιχείρημα είναι έγκυρο, καθώς από τις προκείμενες οδηγούμαστε με λογική σχέση – αναγκαιότητα στο συμπέρασμα. Επίσης, είναι αληθές, καθώς οι προκείμενές του ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Άρα, είναι και ορθό, αποτελεί δηλαδή απόδειξη.

Η τρομοκρατία είναι εγκληματική ενέργεια που σκορπά το θάνατο. Οι τρομοκράτες πρέπει να καταδικάζονται στην εσχάτη των ποινών, άρα, κάθε ενέργεια που προκαλεί το θάνατο πρέπει να επισείει την εσχάτη των ποινών.
Απάντηση: Ελέγχοντας τις προκείμενες του επιχειρήματος παρατηρούμε πως η πρώτη προκείμενη αποτελεί γενικά αποδεκτή αλήθεια, ενώ η δεύτερη προκείμενη είναι προσωπική γνώμη. Ωστόσο, το συμπέρασμα κρίνεται ως άκυρο, καθώς οι προκείμενες δεν οδηγούν με λογική αναγκαιότητα σε βέβαιο συμπέρασμα. Επίσης, κρίνεται ως ψευδές – μη αληθές, καθώς η μία προκείμενη και το συμπέρασμα δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Συνεπώς, το επιχείρημα χαρακτηρίζεται ως μη ορθό.

Σύμφωνα με έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ένα νήμα φαίνεται να συνδέει τη σχολική πορεία χιλιάδων παιδιών στην Ελλάδα. Ένα στα πέντε παιδιά δεν ολοκληρώνει το Γυμνάσιο στο νομό Ξάνθης, ένα στα έξι εγκαταλείπει το Γυμνάσιο στο νομό Ευρυτανίας, ένα στα πέντε παιδιά στην Ηλεία εισάγεται στη «βιομηχανία των παραγκωνισμένων». Όλες οι ενδείξεις καταδεικνύουν ότι τα παιδιά που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο προέρχονται, συνήθως, από τα φτωχά (οικονομικά στερημένα) αγροτικά στρώματα του πληθυσμού της χώρας μας.
Απάντηση: Πρόκειται για επαγωγικό συλλογισμό που αναπτύσσεται με τη μέθοδο της γενίκευσης, καθώς μέσω συγκεκριμένων στατιστικών αναφορών που προσπαθούν να καταδείξουν πως οι μαθητές που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο προέρχονται από κατώτερα κοινωνικά στρώματα, διαγράφεται η σχολική πορεία χιλιάδων παιδιών στην Ελλάδα. Η επαγωγή χαρακτηρίζεται επιτρεπτή, καθώς τα τεκμήρια που χρησιμοποιεί ο συντάκτης μπορούν να ελεγχθούν και κρίνονται αξιόπιστα, διότι αποτελούν πόρισμα έρευνας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Σήμερα δε θα έχω καλή μέρα, αφού το πρωινό μου ξεκίνησε με μια ανεπιθύμητη συνάντηση.
Απάντηση: H σχέση ανάμεσα στην πρωινή συνάντηση και τα υπόλοιπα γεγονότα της ημέρας είναι σχέση χρονικής ακολουθίας, όχι αιτιολογική, καθώς τα τελευταία δεν προκαλούνται από την πρώτη. Άρα, πρόκειται για μη αποδεκτό συλλογισμό.

Θα πίστευε κανείς ότι ο μοναχικός, περιθωριοποιημένος άνθρωπος είναι σαν το ξερό λουλούδι. Κοιτάξτε ένα μαραμένο λουλούδι. Αποκομμένο από το υπόλοιπο φυτό, λυγισμένο από την έλλειψη θρεπτικών ουσιών και ζαρωμένο από την αφυδάτωση κείτεται άχρωμο, άοσμο, νεκρό. Έτσι και ο μοναχικός άνθρωπος. Απομονωμένος από τον κοινωνικό κορμό, περπατάει σκυφτός, καμπουριασμένος από την έλλειψη της επικοινωνίας, της φιλίας, της συμπαράστασης και της τρυφερότητας, των θρεπτικών ουσιών της ψυχής. Είναι σχεδόν πάντα μουτρωμένος, σκοτεινιασμένος, άχαρος μέσα στα σκουρόχρωμα συνήθως ρούχα του.
Απάντηση: Πρόκειται για επαγωγικό συλλογισμό που αναπτύσσεται με τη μέθοδο της μεταφορικής αναλογίας, καθώς ο περιθωριοποιημένος άνθρωπος παραλληλίζεται με ένα μαραμένο λουλούδι. Παρατηρώντας τα συγκρινόμενα μέλη, εξακριβώνουμε ότι καταγράφονται αρκετές ομοιότητες ανάμεσά τους, που μας δίνουν το περιθώριο να θεωρήσουμε πως η μεταφορική αναλογία διαθέτει την αποδεικτική αξία ενός λογικού επιχειρήματος. Κατά συνέπεια, η επαγωγή κρίνεται επιτρεπτή.

α) Οι Έλληνες είναι φιλόξενοι άνθρωποι.
Ο Κώστας είναι Έλληνας.
Άρα, ο Κώστας είναι φιλόξενος άνθρωπος.

Απάντηση:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

β)  Ο χρυσός είναι μέταλλο.
Η σιωπή είναι χρυσός.
Άρα:  Η σιωπή είναι μέταλλο.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________

 γ) Οι μαθητές που ασχολούνται με τον πρωταθλητισμό αφιερώνουν αρκετό χρόνο για προπόνηση.
Το χρόνο αυτό οι μαθητές θα μπορούσαν να τον αξιοποιήσουν διαβάζοντας για το σχολείο και τις εξετάσεις.
Επομένως, οι μαθητές δεν πρέπει να ασχολούνται με τον πρωταθλητισμό.

Απάντηση:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

δ) Ο Χρήστος είναι δέσμιος των ναρκωτικών. Ο Κώστας παρουσιάζει επιθετική και βίαιη συμπεριφορά. Ο Γιώργος συμμετείχε σε πράξεις χουλιγκανισμού. Άρα, είναι σαφές ότι η νεολαία έχει απολέσει τον προσανατολισμό της.

Απάντηση:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ε) Οι στίχοι ενός δημοτικού τραγουδιού μοιάζουν, θα μπορούσε να πει κανείς, με τους λιθόπλινθους ενός αρχαίου ισοδομικού τοίχου, που μπορούν να κάθονται και μόνο με το βάρος τους, χωρίς να υπάρχει συνδετική ύλη μεταξύ τους. Αν αφαιρεθούν μερικού λιθόπλινθοι, ο τοίχος εξακολουθεί να διατηρεί τη συνοχή του και την αντοχή του. Έτσι και οι στίχοι του δημοτικού τραγουδιού. Είναι αυτοτελείς και κάποιοι από αυτούς μπορούν να λείψουν από το τραγούδι, χωρίς συνέπειες για τη νοηματική ενότητά του. Αυτή η αυτοτέλεια των στίχων των δημοτικών τραγουδιών βοήθησε σημαντικά στη μεταφορά στίχων από ένα δημοτικό τραγούδι σ’ ένα άλλο, στην αξιοποίησή τους για τη δημιουργία νέων τραγουδιών.

Απάντηση:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________   

στ) Ο Γιάννης είναι πολύ ευγενικός.
Ο Γιάννης είναι Έλληνας.
Άρα, όλοι οι Έλληνες είναι πολύ ευγενικοί.

Απάντηση:_________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ζ) Στη Νορβηγία παρατηρούνται συχνά μεγάλες θερμοκρασίες. Στη Σουηδία παρατηρούνται συχνά χαμηλές θερμοκρασίες. Στη Φινλανδία παρατηρούνται συχνά χαμηλές θερμοκρασίες. Και οι τρεις αποτελούν χώρες της Σκανδιναβικής χερσονήσου. Άρα, στις χώρες της Σκανδιναβικής χερσονήσου παρατηρούνται συχνά χαμηλές θερμοκρασίες.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


6. Να αναγνωρίσετε και να αξιολογήσετε τα τεκμήρια που ακολουθούν:

Σημείωση: Στην αξιολόγηση τεκμηρίων ισχύει ό,τι και στην αξιολόγηση των επιχειρημάτων. Γι’ αυτό ελέγχουμε:
·                            Αν τα τεκμήρια σχετίζονται άμεσα με το θέμα κι  θεωρούνται επαρκή προκειμένου να στηρίξουν το επιχείρημα (εγκυρότητα).
·                            Αν είναι αμερόληπτα ή δογματικά, αν είναι σήμερα αποδεκτά ή αντανακλούν αναχρονιστικές αντιλήψεις (αλήθεια).

Τα τεκμήρια, δηλαδή, είναι απαραίτητο να είναι επεξεργασμένα, εξακριβωμένα, αξιόπιστα, επαρκή, ευρέως αποδεκτά. Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στις ακόλουθες περιπτώσεις:
·                                  Για το τεκμήριο αυθεντίας, πρέπει να διαπιστώνεται αν το πρόσωπο κύρους που επιλέγεται (καταγραφή του ονόματος του προσώπου που τίθεται ως αυθεντία) είναι πράγματι ειδήμων στο εξεταζόμενο θέμα ή μήπως χρησιμοποιείται αυθαίρετα και καταχρηστικά ή γίνεται εκφοβιστική χρήση της αυθεντίας.
·                                  Επιβάλλεται η αναγραφή των πηγών απ’ όπου προέρχονται τα τεκμήρια, προκειμένου να ελεγχθεί η αξιοπιστία τους.


Ενδεικτικές απαντήσεις:
…Όπως φανερώνει έρευνα που έγινε από την εταιρεία δημοσκοπήσεων V-PRC μόνο στην Αθήνα τα κρούσματα απειλών και οι βρισιές μεταξύ συμμαθητών στα σχολεία φτάνουν το 87,5%. Οι ξυλοδαρμοί σε σχολικό περιβάλλον φθάνουν το 71,6% των ερωτηθέντων μαθητών. Το 63,8% έχει βρεθεί μπροστά σε συμπλοκές μεταξύ συμμοριών ανηλίκων, το 50,8% σημειώνει τη χρήση βίας σχετικές με τα ναρκωτικά, το 22,5% κρούσματα σεξουαλικής παρενόχλησης, το 19,9% έχει δει επιθέσεις με αυτοσχέδια ή όχι όπλα…
Απάντηση: Πρόκειται για στατιστικά στοιχεία, που κάνουν έκδηλη την αύξηση των κρουσμάτων βίας στα σχολεία της πρωτεύουσας. Αυτά, λοιπόν, τα αποδεικτικά στοιχεία θεωρούνται επαρκή, έχουν άμεση σχέση με το θέμα, κρίνονται επεξεργασμένα, εξακριβωμένα κι αποδεκτά (αλήθεια), καθώς η πηγή είναι η εταιρεία δημοσκοπήσεων V-PRC, οπότε και θεωρούνται αξιόπιστα.

…Η λύση για την προστασία των αρχαίων είναι η κατάχωσή τους, η επαναφορά τους δηλαδή στις ίδιες συνθήκες οι οποίες τα είχαν διαφυλάξει ως σήμερα. Ως ένδειξη σεβασμού για τα ίδια τα μνημεία που βάζει σε δεύτερη μοίρα την ανθρώπινη ματαιοδοξία.
Απάντηση: Το τεκμήριο της παραγράφου είναι μια αλήθεια. Δε θεωρείται επαρκές προκειμένου να στηρίξει τον τρόπο προστασίας των αρχαίων, αλλά είναι κι αυθαίρετο, καθώς αποτυπώνει μια καθαρά υποκειμενική εκτίμηση, μια προσωπική κρίση κι όχι καθολικές γνώμες, με αποτέλεσμα να μην είναι ευρέως αποδεκτό και να χαρακτηρίζεται ως αναξιόπιστο.

α) Η έρευνα για τις ημικρανίες που δημοσιεύτηκε στο έντυπο  «Current Medical Research and Opinion» και διεξήχθη από ειδικούς της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ σε συνεργασία με συναδέλφους τους από τη Νορβηγία και την Ισπανία σε γυναίκες από τη Φιλανδία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Νορβηγία, την Ισπανία, την Ολλανδία και το Ισραήλ, υποστήριξε ότι η ασθένεια δεν αντιμετωπίζεται με χούφτες παυσίπονα αλλά με ειδική αγωγή.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

β) Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι είπε ότι η τηλεόραση έχει τεράστια ευθύνη στο μούδιασμα των πνευματικών και ηθικών ικανοτήτων των σύγχρονων ανθρώπων, επειδή είναι όργανο εξουσίας και καθεαυτό εξουσία η ίδια. Επειδή δεν είναι μόνο ένας χώρος μέσα από τον οποίο περνούν τα μηνύματα, μα και ένα κέντρο επεξεργασίας των μηνυμάτων αυτών.

Απάντηση:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου