Οι επίσημες απαντήσεις της Κεντ. Επιτροπής Εξετάσεων για τα θέματα της Νεοελ. Λογοτεχνίας
Δεν ξαφνιαστήκαν τα παιδιά, ήταν μέσα σ' αυτά που περίμεναν.
Τα θέματα αρκετά απαιτητικά, με την- αυτονόητη - προϋπόθεση, για να γράψει κάποιος καλά, να έχει μελετήσει το ποιήμα στο βάθος του.
Μάλλον σ' αυτό το βάθος στόχευσε και η ΚΕΕ με την ερώτηση Β1, στο β' υποερώτημα. Η αναφορά στη σύνθεση της φυσικής και της μεταφυσικής πραγματικότητας κυρίαρχο θεματικό και δομικό μοτίβο στο Σολωμό.
Η πιο απαιτητική και συνάμα η πιο " ωραία" ( ας μου επιτραπεί η λέξη) ερώτηση.
Το παράλληλο κείμενο, ο Όρκος του Μαρκορά,βατό και με φανερές αναλογίες με τον "Κρητικό".
Βέβαια προϋπόθεση για τη σωστή προσέγγισή του ήταν οι εξωκειμενικές πληροφορίες που δόθηκαν απο την επιτροπή , όπως για παράδειγμα, το ότι ο Μάνθος στον "Ορκο" είναι νεκρός και καλεί κοντά του- στον άλλο κόσμο- την αγαπημένη του που είναι ετοιμοθάνατη.
Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δόθηκαν οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και λύσεις των θεμάτων με την υπενθύμιση για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση ή λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
Τα θέματα αρκετά απαιτητικά, με την- αυτονόητη - προϋπόθεση, για να γράψει κάποιος καλά, να έχει μελετήσει το ποιήμα στο βάθος του.
Μάλλον σ' αυτό το βάθος στόχευσε και η ΚΕΕ με την ερώτηση Β1, στο β' υποερώτημα. Η αναφορά στη σύνθεση της φυσικής και της μεταφυσικής πραγματικότητας κυρίαρχο θεματικό και δομικό μοτίβο στο Σολωμό.
Η πιο απαιτητική και συνάμα η πιο " ωραία" ( ας μου επιτραπεί η λέξη) ερώτηση.
Το παράλληλο κείμενο, ο Όρκος του Μαρκορά,βατό και με φανερές αναλογίες με τον "Κρητικό".
Βέβαια προϋπόθεση για τη σωστή προσέγγισή του ήταν οι εξωκειμενικές πληροφορίες που δόθηκαν απο την επιτροπή , όπως για παράδειγμα, το ότι ο Μάνθος στον "Ορκο" είναι νεκρός και καλεί κοντά του- στον άλλο κόσμο- την αγαπημένη του που είναι ετοιμοθάνατη.
Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δόθηκαν οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και λύσεις των θεμάτων με την υπενθύμιση για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση ή λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
Α1.
- φύση ακρογιάλι, πέλαγα, ουρανός, θάλασσα, περιβόλι, μέλισσα, φεγγάρι κ.α
- πατρίδα: λαβωματιές, Κρήτη
- γυναίκα: κορασιά, ομορφιά, κορασιά που μ' έσφιξε μέ χάρη, φεγγαροντυμένη κ.ά.
- θρησκεία: Σάλπιγγα, Κοιλάδα, καπνός δέ μένει από τή γη, Παράδεισος, Ανάσταση, τό κάψιμο, ό κόσμος ό αναμμένος κ.ά.
β1. α) Περιγραφή δύο εικόνων που περιέχονται σε δύο από τα παρακάτω αποσπάσματα:
«- Ψηλά τήν είδαμε πρωί· της τρέμαν τά λουλούδια
Στη θύρα της Παράδεισος που έβγηκε μέ τραγούδια·»
«Εψαλλε τήν Ανάσταση χαροποιά ή φωνή της,»
«Ό ουρανός ολόκληρος άγρίκαε σαστισμένος, Το κάψιμο αργοπορούνε ό κόσμος ό αναμμένος-»
«Κάτι κρυφό μυστήριο έστένεψε τή φύση»
«Τό κάψιμο ... αναμμένος»
«Έσειότουν τ' ολοστρόγγυλο ... καί στα χρυσά μαλλιά της.» κ.α
- Β.) Η ελπίδα συνάντησης κατά την έσχατη κρίση παρηγοριά στον ψυχικό πόνο του Κρητικού απο το θάνατο της κόρης
- H θρησκευτικότητα του ποιητή.
- Η εξοικείωση του με τα εκκλησιαστικά κείμενα
- Στο Σολωμό είναι συνηθισμένο να ακολουθείται ο θάνατος από αναφορά στη Δευτέρα παρουσία.
- Επιρροή από ευρωπαϊκό ρομαντισμό.
Β2. Τέτοιου είδους εκφραστικά μέσα μπορούν να εντοπιστούν στους παρακάτω στίχους:
1. «Κι ή θάλασσα, ... όλο ησυχία και πάστρα».
2. «Κάθε ομορφιά νά στολιστεί και τό θυμό ν' αφήσει».
3. «Δεν εΐν' πνοή „. περνώντας»,
- ΓΙ, α)Επίκληση στη φύση και προσπάθεια εξευμενισμού της.
- Σχολιασμός επιθέτου «καλό»: οξύμωρο βλ. και σελ. 39 Βιβλίου του Καθηγητή.
- Πλεονασμός: «ξαναφέξε πάλι»
- Σχέση ανθρώπου φύσης.
- Επιρροή από δημοτική ποίηση.
- Γνωστοποίηση τόπου χρόνου προσώπων,
β)
- Σχόλια βιβλίου 10 και 11 (σελ, 18).
- -Μεταφυσικό στοιχείο,
- -Η «εν σαρκί» Ανάσταση της κόρης προϋπόθεση για τη
συνάντηση με τον αγαπημένο της.
- -Στοιχείο εγκοσμίωσης: ψάλλει την Ανάσταση και εκφράζει συναισθήματα
Δ1. Οι απαντήσεις στην ερώτηση αυτή μπορούν να στηριχθούν σε
κάποιες από τις παρακάτω ομοιότητες και διαφορές.
α) Ομοιότητες:
-η ερωτική σχέση μεταξύ δύο νέων,
-συναισθήματα απώλειας,
-έκφραση συναισθημάτων για αγαπημένο πρόσωπο,
-η προσδοκία συνάντησης,
-το μεταφυσικό πλαίσιο,
-η παρουσία του φυσικού στοιχείου,
-το παραπλήσιο ιστορικό πλαίσιο,
-η εγκοσμίωση του μεταφυσικού τοπίου.
β) Διαφορές:
-Στον «Κρητικό» ο ζωντανός νέος αναζητά τη νεκρή κόρη, -στον «Όρκο» συμβαίνει το αντίστροφο.
-Ο Κρητικός αναζητεί την κόρη μέσω τρίτων, στον «Όρκο» ο νέος απευθύνεται άμεσα στην αγαπημένη του,
-Στον Κρητικό ο νέος μεταβαίνει εκούσια στον υπερβατικό κόσμο, στον «Όρκο» ο νεκρός νέος προσκαλεί αγαπημένη του.
Στον «Όρκο» υπάρχει έντονο στοιχείο νοσταλγίας της κοινής επίγειας ζωής,
-Η παρουσίαση του υπερβατικού κόσμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου